Lønnsoppgjøret

Status i årets lønnsforhandlinger

Forhandlinger blir forseglet

Visepresident Norsk psykologforening, Rune Frøyland, er svært tilfreds med at Psykologforeningen og Akademikerne har vunnet frem med et nytt lønns- og forhandlingssystem i staten.

Rune Frøyland

Frøyland vurderer resultatet i staten som et historisk gjennombrudd i statlig lønnspolitikk.

− Dette har vi arbeidet for i snart 20 år. Staten får nå et lønnssystem som er tilsvarende det som fungerer godt i kommunesektoren og i sykehusene, sier han. Staten får muligheten til bedre å kunne bruke lønnsoppgjørene for å sikre rekruttering og for å beholde kompetansepersonell i sine virksomheter. Dette er nødvendig for å sikre kvalitativt gode offentlige tjenester.  Vi har forventninger til at nytt system vil bli brukt aktivt i virksomheter der Psykologforeningen har medlemmer, sier han.

Status for de ulike tariffområdene:

Helseforetakene og Lovisenberg:

Akademikerne Helse og Spekter ble enige i de innledende forhandlingene 19. april 2016. Spekter og forbundene i området ble enige om de sosiale bestemmelsene 22. april. Nå gjenstår lokale forhandlinger ut i det enkelte foretak, disse vil foregå i perioden 9. mai til 3. juni. Deretter skal Akademikerne Helse og Spekter føre avsluttende forhandlinger.

Kommunene

Akademikerne kommune og KS kom til enighet natt til 30. april 2016. For våre medlemmer vil det som vanlig bli lokale forhandlinger om lønn, dette gir oss best resultater.

Oslo kommune

Akademikerne valgte å akseptere Oslo kommunes siste tilbud på overtid den 1. mai 2016.

Staten

Akademikerne stat aksepterte statens tilbud, og har endelig fått gjennomslag for mer lokal lønnsdannelse.

Vi er svært tilfreds med årets lønnsoppgjør i staten. Hovedtariffavtalen er modernisert og lønnsdannelsen flyttes ut til den enkelte virksomhet. Det vil øke produktiviteten og gi bedre velferdstjenester til befolkningen, sier Anders Kvam, leder i Akademikerne stat.