Premiert for god design

Utsnitt av illustrasjon av Hilde Thomsen

Tidsskrift for Norsk psykologforening har vunnet hedersprisen for «God design 2017».

Det er Tidsskriftforeningen som deler ut prisen, og i j sin begrunnelse skriver juryen blant annet: Tidsskriftet har et tydelig teksthierarki mellom vitenskapelige artikler, annet fagstoff, kultur, debatt og reportasjer. Hovedartiklene er gjennomgående intelligent dramatisert med illustrasjoner som løfter teksten og inviterer til videre lesning.

Sjefredaktør Bjørnar Olsen sier Tidsskriftet bevisst har valgt å samarbeide med ulike illustratører, slik at redaksjonen får sett hvordan ulike uttrykk fanger inn psykologiens vesen.

– Prisen forteller at dette samarbeidet gir faget en visuell følgesvenn som bidrar til forståelsen av faget, sier han.

Han påpeker at det å gi psykologfaget et visuelt uttrykk, ikke er en enkel oppgave: Faget er abstrakt, og mye foregår på innsiden, sier han.

– Går vi til billedbaser, får vi gjerne banale løsninger enten det er mennesker som stirrer trist inn i horisonten eller ser redd inn i kamera. Derfor bruker vi noen av landets ledende illustratører for å gi en visuell inngang til temaene vi tar opp, sier Olsen.