Overveiende fornøyde medlemmer

Psykologforeningens medlemmer synes sekretariatet leverer varene på de fleste områder, men har også innspill til kvalitetsforbedringer.

– Det er gledelig å registrere at de fleste er fornøyd, sier generalsekretær Ole Tunold.

Han har hatt ansvar for foreningens medlemsundersøkelse som ble gjennomført like etter Landsmøtet 2016 i perioden 12. januar til 12. februar 2017. Den ble sendt ut til 8 723 medlemmer og oppnådde en svarprosent på 38.

På spørsmålene om adekvat og hurtig bistand fra avdelingene som yter direkte medlemsservice er svarene gjennomgående fordelt slik:

• Positive: 75 – 90 prosent
  • Negative: 5  – 15 prosent
  • Nøytrale: 5  – 15 prosent

Cirka 1 av 3 respondenter hadde henvendt seg til Forhandlingsavdelingen, Utdanningsavdelingen og Administrasjonsavdelingen, 1 av 6 til Fagpolitisk avdeling. Det er ingen store eller systematiske kjønns- eller aldersforskjeller i vurderingene.

Hovedinntrykket er altså at medlemmene synes de ulike avdelingene i sekretariatet yter gode tjenester innen rimelig tid og langt på vei prioriterer i tråd med medlemmenes forventninger. Mens de kvantitative spørsmålene viser gjennomgående 80 prosents tilfredshet med tjenestene, er det nesten fire ganger flere negative enn positive kommentarer.

– Disse kommentarene gir et verdifullt grunnlag for sekretariatets forbedringsarbeid, sier Tunold.

Langt de fleste leser først og fremst vitenskapelige artikler i Tidsskriftet, deretter følger debatter og kommentarer og fagessays. Men alle (hele 98 prosent) sier at de leser Tidsskriftet.

Finnenpsykolog.no  er kjent blant over halvparten av respondentene, og i underkant av 600 medlemmer vurderer å registrere seg med egen profil i tillegg til de om lag 300 som allerede er i folden.