Lederutdanningsstipend

Kvinne i ledelse

Lederutdanningsstipendene deles ut etter utlysning og er for tiden på kr 25.000 per stipend. Stipendet ble utlyst i Tidsskriftets novembernummer, søknadsfrist 1. desember 2016.

I utlysningsteksten finner du de eneste kriteriene for tildelingen. Det vil si at det legges vekt på kjønnsfordelingen, det legges vekt på om en har hatt tillitsverv, og dette legges vekt på at utdannelsen er rimelig realistisk. Ofte er det en av delene som en søker dekker dårlig/ ikke dekker, men vedkommende er ikke nullet ut av den grunn.

Send søknaden til Eilert Ringdal

Søkerne er ofte i begynnelsen av en lederkarriere/ før en lederkarriere, men det hender at søkerne har vært ledere en stund. Og ikke minst – det hender at de har hatt et vikariat som leder, og vikariatet har gitt mersmak. De behøver ikke være ledere når de søker, men de skal har planer om å bli ledere.

Noen tar omfattende lederutdanninger, mens andre tar kortere utdanning. Primært vil det bli vektlagt at det er en utdanning utenfor spesialistutdanninger o.l. for bare psykologer. For Psykologforeningen er det ikke viktig nøyaktig hva slags utdanning, bare det er en rimelig seriøs utdanning og at det ikke er en ren lederutvikling. For mange vil også geografi være av viktighet for hva slags utdanning de søker.

Poenget med ordningen er at flest mulig skal prøve seg som ledere, og å få mest mulig fokus på en lederkarriere.

Det er ikke noe søknadsskjema, men fatt deg i korthet! Maksimalt en side i tillegg til eventuelle vedlegg.