Justerer praktisering av overgangsordningen

Psykologforeningen justerer sin praktisering av overgangsordningen for spesialistutdanningen etter kritikk fra Likestillings- og diskrimineringsombudet.

Psykologforeningen ble i januar 2017 innklaget til Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO). Klagen gjaldt avslag på søknad om å utsette gjennomføring av spesialistutdanningen på grunn av foreldrepermisjon. LDO påpeker at avslag ble gitt uten at foreningen hadde vurdert søknaden nærmere.

Ombudet konkluderer med at Norsk psykologforenings overgangsordning for godkjenning av spesialistutdanning strider mot likestillingsloven. Grunnen er at den ikke åpner for forlengelse på grunn av foreldrepermisjon.

Psykologforeningen har nå justert praktisering av overgangsordningen etter Ombudets avgjørelse. I forbindelse med overgangsordningen i spesialistutdanningen, åpnes det derfor for å vurdere søknader om utsatt frist for gjennomføring av utdanningen. Dette gjelder for psykolger som har startet sin spesialisering før ikrafttredelse av nye krav.