Honorarkartlegging 2015

Hva slags honorar tar privatpraktiserende psykologer? Psykologforeningens honorarkartlegging gir en pekepinn.

Spesialrådgiver Julius Okkenhaug sier Psykologforeningen er opptatt av at medlemmene skal være bevisst på verdien av kunnskapen de besitter, og at denne honoreres på en riktig måte. Derfor gjennomførte foreningen i 2015 for første gang en honorarkartlegging blant samtlige medlemmer. En tilsvarende kartlegging skal gjennomføre hvert år fremover.

Okkenhaug understreker at en rekke forhold bør bakes inn i timeprisen, forhold som arbeidsgiver vanligvis vil besørge overfor sine ansatte, for eksempel administrasjonskostnader, forsikringer, obligatorisk innmelding i Norsk Pasientskadeerstatning, betaling ved sykefravær, opptjening av pensjon, kontorutgifter,  etc.

– Ved å presentere resultatene fra kartleggingen, gir vi Psykologforeningens medlemmer et grunnlag for å sammenlikne sin egen honorarpraksis med praksisen til øvrige medlemmer, sier Okkenhaug