– Gøy å gjøre andre gode

Bjarte Kyte og Hilde Pentzen

Hvorfor skal du melde deg på veilederutdanningen? – Fordi det er inspirerende, vitaliserende og gøy å gjøre andre gode.

Koordinatorer for Psykologforeningens veilederutdanning Bjarte Kyte og Hilde Pentzen brenner for veiledning og er stolte over å være en del av en lang og god psykologfaglig tradisjon i Norge.

Det er 20 år siden oppstarten og i dag er konseptet en toårig utdanning med fire todagers fellessamlinger og ni dagssamlinger der deltakerne jobber med veiledning i grupper.

Gå til påmelding

– Veiledning er å hjelpe psykologen til å utvikle seg til å bli en så god utøver av psykologfaget som mulig, sier Bjarte og Hilde.

Og da trengs kunnskaper og ferdigheter som ikke kommer rekende på ei fjøl. De må dyrkes fram og utvikles.

"

Magien med veilederutdanningen er at den retter veileders oppmerksomhet spesifikt mot psykologens personlige og faglige utvikling

"

– Veiledning er del av ansvaret man er pålagt som psykologspesialist. Det er et alvorlig ansvar: Spesialisten skal bidra til å kvalitetssikre at en psykologkollega med langt mindre erfaring enn en selv, gjør en kvalitativt god og forsvarlig jobb. Oppgaven er å tilrettelegge for en personlig lære- og utviklingsprosess hos psykologen, påpeker de to.

Til det trengs trening, trening og atter trening. Og det gir veilederutdanningen rikelig anledning til.

Bjarte og Hilde mener noe av magien med veilederutdanningen er at den retter veileders oppmerksomhet spesifikt mot psykologens personlige og faglige utvikling. Utdanningen gir deltakerne konkrete redskaper og metoder for å kunne gjøre jobben. Veiledning begrenser seg da ikke til sakene vedkommende jobber med og som det ellers er så lett å la seg fange av når en veileder.

Utdanningen gir rom for hele dager der deltakerne får tid til å jobbe med seg selv og veiledningssaker de står i. Rollespill og selvobservasjon på videoopptak er en del av utdanningen.

– Vår oppgave er å gi deltakerne den balast og trygghet de trenger for å fylle veiledningsansvaret de har som psykologspesialister, sier Bjarte Kyte og Hilde Pentzen.

Ved spørsmål, kontakt liv@psykologforeningen.no

Påmeldingsfrist er 25. januar 2017.