Gjennombrudd for barn på sykehus

Gutt bruker stetoskop på bamse.

I avtalen om sykehusplanen som er inngått på Stortinget, er det enighet om at alle barne- og ungdomsmedisinske avdelinger skal ha psykolog eller psykiater.

Nylig ble det enighet i Stortinget om regjeringens nye sykehusplan.  Av diskusjonen kunne man få inntrykk av at den kun handler om akuttkirurgi. Men - en aldri så liten helserevolusjon er ferd med å inntreffe. I Psykologforeningen har vi feiret et viktig gjennombrudd for alle pasienter på barne- og ungdomsmedisinske avdelinger. For i avtalen som er inngått på Stortinget mellom Høyre, FrP og Venstre er det nå enighet om at alle slike avdelinger skal ha psykolog eller psykiater.

Dette innebærer gjennomslag for en helhetlig forståelse av pasienter og pårørendes behov for oppfølging, ved alvorlige somatiske sykdommer og kroniske helseplager.

Et viktig element i sykehusavtalen er at dette ikke bare skal være folk på lån fra psykisk helsevern når de en sjelden gang finner behov for det. Slik helsepolitisk talsperson i Venstre, Kjetil Kjenseth uttrykker det, innebærer avtalen at psykologer og psykiatere skal være tilknyttet de medisinske avdelingene, slik at pasienter og pårørende får reell tilgang til psykisk helsehjelp. De skal være del av de tverrfaglige teamene på avdelingen, og således bidra til et helhetlig syn på tjenestetilbudet på avdelingene.

At partiet Venstre har sørget for å få dette inn i avtalen om sykehusplanen er derfor virkelig gode nyheter for alle barn og unge som må tilbringe mye tid på sykehus.

"

Avtalen innebærer at psykologer og psykiatere skal være tilknyttet de medisinske avdelingene, slik at pasienter og pårørende får reell tilgang til psykisk helsehjelp.

"

Helsepsykologi i somatikken har vært et viktig satsingsområde for Psykologforeningen de siste årene, og dette gjennombruddet ser vi som en vesentlig seier for pasientene. I 2015 etablerte vi en allianse i sammen med Revmatikerforbundet, organisasjonen ”Ja til lindrende enhet og omsorg for barn”, og Blodkreftforeningen, som har lagt press på å få dette på plass.

Med utgangspunkt i den nye avtalen vil vi fortsette arbeidet med å sikre at alle sykehusavdelinger, også for voksne og eldre, får denne typen kompetanse på plass i teamene rundt pasienter og pårørende. At det nå er slått hull i veggene mellom psyke og soma på sykehus gir et godt utgangspunkt. Det er et viktig skritt i retning et helhetlig helsetilbud der medisinsk og psykologfaglig kompetanse spiller på lag.

Avtalen viser at det er etablert forståelse for betydningen av å ha slik kompetanse på plass. Den er ikke mindre viktig for voksne. Nå må dette derfor bli et selvsagt tilbud til alle med alvorlig sykdom og kroniske helseplager på samtlige somatiske sykehusavdelinger.

Tor