Formidlingspris til Tidsskriftet

Mann med forstørrelsesglass

Psykologtidsskriftet vant pris for god faglig formidling og evne til å nå egen målgruppe da Norsk tidsskriftforening vurderte årets tidsskrifter.

Juryen framhever samspillet mellom sjangere, språk og solid fagkunnskap. Den berømmer også samspillet mellom papirutgaven, nettløsningen og sosiale medier.

Bjørnar Olsen

Sjefredaktør Bjørnar Olsen tror suksessen først og fremst skyldes mangfoldet av kompetanse i redaksjonen. Den rommer både psykologi og vitenskap, språk og formidling, journalistikk, estetikk etc.

Juryen skriver:

Tidsskrift for Norsk psykologforening mottar pris for god faglig formidling og evne til å nå egen målgruppe:

Tidsskriftet er den sentrale publiseringskanalen i psykologi på norsk. Foruten rene fagartikler er innholdet i de ulike utgavene variert, fra essay, kulturstoff, reportasjer til debattinnlegg, noe som gjør at de på en utmerket måte klarer å kommunisere både til fagfellesskapet og en bredere offentlighet. Her klarer man å kombinere solid fagkunnskap med godt språk. Juryen ønsker særlig å berømme måten tidsskriftet kommuniserer på, i samspillet mellom papirutgaven, tidsskriftets nettløsning og bruk av sosiale medier.

Juryen har i år bestått av: Margunn Vikingstad (juryleder), litteraturkritiker i Morgenbladet, Nazneen Khan-Østrem, forlagsredaktør dokumentar, Aschehoug, Geir A. Skomsøy, designfaglig rådgiver, konseptutvikler og tekstforfatter, Vidar Røeggen, seniorrådgiver i Universitets- og høgskolerådet og Andreas Wiese, daglig leder for Litteraturhuset i Oslo.