En kollega til hjelp

To knyttnever mot hverandre

Hvilke problemer gjør at psykologer oppsøker en kollegastøtte? Vi spurte Elisabeth Myrstad, en av dem som var med å starte kollegastøtteordningen for over 20 år siden.

Myrstad har summert sine erfaringer de senere årene i tre grupper med omtrent like mange henvendelser i hver av gruppene.

1. Etiske problemstillinger og dilemmaer. Avgrensing i rollen som psykolog overfor klienter, er en ting. En annen er at man vet noe om en kollega, men ikke vet hva en skal gjøre med denne kunnskapen. Myrstad har ikke opplevd at det har vært alvorlige etiske brudd.
  2. Personlige problemer. Dette handler om egen fungering i jobb. Noen er belastet med sykdom (enten de selv eller nær familie) som går ut over konsentrasjonen på jobb. Eller at en blir satt til arbeidsoppgaver/ansvar som en er lite forberedt på – som en føler en ikke har kompetanse til.
  3. Jobb-relaterte problemer. Dette kan være uenighet med leder om faglige ting, eller om prioriteringer mellom klientgrupper. Eller altfor stort ansvar, lite støtte i vanskelige saker og stort produksjonspress. Det kan også være samarbeidsproblemer, eller opplevelse av å bli mobbet på arbeidsplassen.

Myrstad stiller også i dag opp når en kollega ringer.

Mister profesjonell identitet

– Uansett årsak så er effekten at en er følelsesmessig er «shaky» og opplever at en mister sin profesjonelle identitet, sier Myrstad som synes det er svært givende å være kollegastøtte.

Myrstad sier mange gir uttrykk for takknemlighet for at det finnes et slikt tilbud gjennom foreningen.

– En telefonsamtale eller noen få møter hvor en diskuterer hva som er problemet, og hvordan en skal gå videre, viser seg å hjelpe psykologene, selv om de bare er ved begynnelsen av en løsning. Når ting tårner seg opp, er det ofte vanskelig å se hvor en skal begynne, og psykologene kan være i tvil om det meste, også om de skal fortsette som psykolog.

I noen fylker har det det siste året vært mange 30-40- åringer som oppsøker hjelp, mens det andre steder har vært 40-50- åringer som utgjør tyngdepunktet.

Det er et stort flertall kvinner som oppsøker støttekollegaene. Det er neppe til å la seg overraske over siden om lag 70 prosent av medlemmene i Psykologforeningen er kvinner.

Gå til mer informasjon om Psykologforeningens kollegastøtteordning