En forening av og for medlemmene

Portrettfotografi av Håkon Kongsrud Skard.

Håkon Kongsrud Skard. (Foto: Fartein Rudjord)

For å kunne være en god og virksom forening er vi avhengige av at vi hører fra medlemmene våre, både om hva dere er opptatt av, hvordan situasjonen er i pandemipregede tjenester og hva dere mener om vårt arbeid.

Det var derfor en stor glede å kunne avholde årets lederkonferanse, selv om den kun ble digital. Vi savnet nok alle muligheten til å småprate i pausene, dele et måltid og kanskje danse sammen ut over kvelden. Likevel, det digitale formatet ga tross alt fortsatt mulighet til å få diskutert de viktigste landsmøtevedtakene og foreningens politiske arbeid fremover.

Det var både givende, spennende og utrolig nyttig å kunne få tilbakemeldinger og innspill fra mange engasjerte og dyktige kolleger. Det viser igjen viktigheten av samskaping, hvor resultatet blir bedre ved å gi anledning til debatt og meningsbrytning på veien dit.

Passende nok var vedtaket om en organisasjonsgjennomgang et av landsmøtevedtakene vi brukte tid på. Førende i dette vedtaket er at utredningen skal se på intern representasjonsstruktur og medlemmenes innflytelse. Det er utenkelig å skulle iverksette denne utredningen uten at det har blitt drøftet med de medlemmene som frivillig gir av sin tid gjennom utvalg, lokalavdelinger og tillitsvalgtarbeid. Dette vedtaket kan jeg love at dere som medlemmer får høre mer om fremover i denne landsmøteperioden.

Kontakt med medlemmene er det største savnet i denne tiden, og selv om utredningen neppe bør basere seg på hvordan ting er akkurat nå, så viser det med all tydelighet hvorfor den er viktig. Uten medlemmene er det ingen medlemsforening. Vi jobber derfor nå med å finne alternative måter vi kan ha dialog med dere på. Dette kan jeg også love at dere får høre mer om.

Jeg ønsker dere alle en god adventstid.

Håkon Kongsrud Skard

president