#Arendalsuka

Tor Levin Hofgaard

Tor Levin Hofgaard. Foto: Karsten Brekne Karlsøen

Arendalsuka er en politisk heksegryte. I år deltar jeg for femte gang for å fremme vår politikk på psykisk helse-feltet.

I et valgår koker det ekstra i Pollen, vanntungen som skjærer seg mykt inn i Arendal sentrum. I virvaret av boder og stands fallbyr de sine hjertesaker; det som kan krype og gå av politiske partier, fagforeninger og frivillige organisasjoner. En neve sukkertøy, en vaffel eller nøkkelring følger gjerne med på kjøpet.

Psykologforeningen har ingen egen «salgsbod». Vi deltar i debatter og benytter anledningen til løfte våre saker fram i mikromøter med politikere og myndighetspersoner, enten vi treffer dem på gata, i hotellheisen eller på kafé. Jeg tror det er smart å være her. Ansikt til ansikt med makten kan du plante en idé, spikre en avtale.

Vår «valgkamp» startet allerede på senvinteren. I skrift og tale henvendte vi oss til hvert av de politiske partiene i oppløpet til landsmøtene. Budskapet var tredelt og dekker både folkehelse, primærhelse og spesialisthelse:

I løpet av våren og sommeren har vi i tillegg hatt en aktiv medieprofil, der vi har rettet søkelys mot områder vi mener krever særlig innsats:

Forsommerens vakreste eventyr var da Stortinget natt til 9. juni vedtok at kommunene fra 2020 har plikt til å tilby psykologkompetanse. Det var utvilsomt en merkedag for god psykisk helse . Og ikke minst var det et resultat av felles, målrettet innsats fra foreningens medlemmer gjennom flere år.

Men det er fortsatt en jobb å gjøre for å løse en av våre aller største folkehelseutfordringer; psykiske lidelser.

Vil du vite mer om hvilket parti som Psykologforeningen mener har best politikk i møte med Norges dyreste helseutfordring, kan du lese Best i test om psykisk helse.

Godt valg!

Tor