Arbeidet med pakkeforløp er i gang

Samlebånd med pakker

Først i 2020 vil pakkeforløp trolig være fullt utviklet på psykisk helsefeltet. Det sa statssekretær Anne Grete Erlandsen på et møte i Helsedirektoratet 19. januar.

Hvordan kan pakkeforløp utvikles innen psykisk helse og rus? Spørsmålet var tema på møtet der Psykologforeningen stilte sammen med representanter for helseforetak, kommuner, brukerorganisasjoner og fagorganisasjoner.

Godt fag

Premisset er gitt: Pakkeforløp er allerede politisk bestemt. Helsedirektoratet har fått i oppdrag både å gi innspill til en prosess- og tidsplan og til å utvikle og sikre implementering av pakkeforløpene.

Innspill til planarbeidet skal avleveres innen 1. april 2016. Et sentralt spørsmål er hvordan man skal sikre armslaget for godt fag.

Har det effekt?

For å bidra i prosessen som nå er i gang, har Psykologforeningen bedt Kunnskapssenteret for helsetjenesten utrede hvorvidt pakkeforløp i psykisk helsevern har effekt: Hva er status for pakkeforløp i psykisk helsevern fra andre land, og i så fall hvordan er disse evaluert? Vet vi noe om kvaliteten i tjenestene forbedres, og på hvilken måte?

Bestillingen er nå til vurdering hos Kunnskapssenteret.

Les også:

– Det fins grenser for standardisering

– Èn størrelse passer ikke alle