Kontingentinfo

Vi benytter nå Visma Autoinvoice ved fakturering. Du vil via sms og e-post fra Visma/Norsk psykologforening med avsenderadresse  noreply.autoinvoice@visma.com  få tilbud om å tegne e-fakturaavtale. Om du lagrer avsenderadressen i kontaktlisten din, vil det fungere som et godkjentstempel på at dette ikke er spam.

Retningslinjer for nedsettelse og betaling av kontingent

Hovedforfall er 31. mars hvert år, men har du inngått avtalegiroavtale med banken din, vil vi fakturere månedlig til din nettbank med forfall 20. i hver måned.

Vi tilbyr tre betalingsmåter:

• 4 fakturaer (du mottar en faktura hvert kvartal)
    Dette gjelder i første omgang de som betaler ordinær kontingent og studenter.
    1. kvartal med forfall 20. januar
    2. kvartal med forfall 20. april
    3. kvartal med forfall 20. juli
    4. kvartal med forfall 20. oktober
  • 1 faktura årlig (forfall 31.03.)
    Dette gjelder medlemmer som er innvilget redusert kontingent.
  • Avtalegiro
    Faktura med forfall den 20. hver måned.
    Betaler du din kontingent via avtalegiro og heller ønsker å motta e-faktura, kan du si opp avtalegiro-avtalen i nettbanken.
    Avtalegirofakturaer som er mottatt må betales ved forfall selv om avtalen er oppsagt.

Utsending av faktura via Visma Autoinvoice

• Først sjekker AutoInvoice om mottaker har sagt ja til eFaktura og evt. sender den som eFaktura ( eFaktura havner nå også i Vipps )
  • Deretter sjekker NETS om mottaker har sagt "Ja, til alle" som vil sende dem eFaktura i sin nettbank, og evt. sende den som eFaktura.( eFaktura havner nå også i Vipps )
  • Deretter sjekker den om mottaker har sagt "ja" til Vipps Regning, og evt. leverer den til Vipps.
  • Deretter sender systemet ut en epost eller SMS og spør mottaker om de vil ha fakturaen som eFaktura. Hvis mottaker svarer "ja" til dette innen tre dager, vil fakturaen bli sendt som eFaktura.
  • Deretter vil systemet forsøke å sende den som epost, hvis avsender har en epostadresse til mottaker. Hvis de ikke har det eller om eposten feiler ved sending, vil fakturaen bli skrevet ut og sendt i posten

Slik tegner du avtalegiroavtale i nettbanken:

1. Logg  inn, registrer og godkjenn en betaling på kr 619,-.
  2. Husk kid-nummer. Dette finner du på Min side/min profil (eller på tilsendt kontingentfaktura).
  3. Ved betaling skal du få en melding om at Norsk psykologforening tilbyr avtalegiroavtale. Inngå avtalen og sett beløpsgrensen høy nok til at trekket ikke stopper opp. Vi anbefaler kr 2000,

Dersom du får problemer med å opprette avtalegiroavtale kan du kontakte support i banken din.

Avtalegiro faktureres hver måned med forfall den 20. Når vi mottar melding om at avtalegiroavtale er inngått vil vi sende deg en giro på månedene som allerede er fakturert. Velger du avtalegiro som betalingsalternativ vil premie for ansvarsforsikring automatisk faktureres via avtalegiro, dersom du ikke har reservert deg fra denne.

Har du ikke nettbank, kan du skrive ut en avtalegiroblankett  og sende den til Nets. Kontonummer til Norsk psykologforening er: 8101 37 53628

Lover for Norsk psykologforening

§14. Kontingent

Fagforeningsfradrag

Hvis du har betalt fagforeningskontingent, kan du trekke fra et maksbeløp i skattepliktig inntekt, eller med en forholdsmessig del av beløpet hvis fagforeningskontingenten bare er betalt for en del av året. Satsen finner du på Skatteetaten sine sider ved å følge lenken "fagforeningsfradrag".

Dette beløpet er ferdig utfylt i din selvangivelse (post 3.2.11) da Psykologforeningen sender fil til skattemyndighetene.