Fra innholdet i oktoberutgaven:

• Statsbudsjettet - mye ord lite penger
  • Endringer i opptaksordningen til profesjonstudiet
  • Statlig overtakelse av spesialistordningen?
  • Landsmøte

Gå til nyhetsbrev (krever innlogging)

Oslo lokalavdeling har valgt følgende personer som delegater til Psykologforeningens landsmøte 24.-26. november 2010.

Mandag 31. mai inviterte Oslo lokalavdeling av NPF til medlemsmøte på Litteraturhuset. Denne gangen var temaet ”den terapeutiske samtalen som produkt. Tallenes inntog i psykologisk behandling”. Foredragsholder var professor i filosofi Arne Johan Vetlesen. Arrangementet var vellykket og nesten 80 medlemmer av psykologforeningen i Oslo møtte opp.

Oslo lokalavdeling har sendt et oppfølgingbrev til Psykologisk intstitutt i forbindelse med at Arbeids. og organisasjonspyskologien er tatt ut at profesjonsstudiet.

I april 2010 uttalte Oslo lokalavdeling seg om spesialistordningen til NPF.

Den 11. internasjonale konferansen om behandlingen av seksualforbrytere arrangeres  i Oslo fra 1-4 september 2010. Arrangør er International Association for the Treatment of Sexual Offenders  (IATSO).

I april 2010 uttalte Oslo lokalavdeling seg om NPFs prinsippprogram slik det foreligger. Vi mener blant annet at dokumentet fremstår som noe utydelig. Det bærer preg av å være et resultat av kompromisser mellom flere aktører som sannsynligvis har ulik oppfatning av hva et prinsipprogram skal være.

Midler "Tilskudd til modellutprøving av psykologer i kommunehelsetjenesten" ble utlyst i begynnelsen av juli med søknadsfrist 1. september. Dette medførte at det ble veldig kort tid til planlegging for bydelene, noe som medførte til at mange bydeler ikke fikk søkt på disse midlene.

Faget ledelses- og organisasjonserfaring er fjernet fra profesjonsstudiet i psykologi ved Universitetet i Oslo. Oslo lokal avdeling av NPF er bekymret for hva dette vil innebære for profejonen og har sendt et brev til styret ved Psykologisk Institutt ved UiO .

Styreleder Inge-Arne Teigset og to styremedlemmer; Mehdi Farshbaf og Tage Wester, har skrevet en kronikk om hvordan helsevesenet styres i dag.

Les kronikken Helse eller marked