Stor oppslutning om fagseminaret 22.mars: Kjærlighet, vold og slitasje

Over 100 medlemmer fra Hedmark og Oppland var samlet til fagseminar 22.mars med Sissel Gran og Per Isdal: Kjærlighet, vold og slitasjen på terapeuter i møte med «katastrofepar».

Hedmarksmuseets aula på Domkirkeodden, Hamar var en flott ramme for arrangementet, med smakfull lunsj på Hamarstua spiseri.

Last ned programmet som PDF-fil.

"Sissel Gran og Per Isdal snakket ut fra sine erfaringer rundt vold og rundt par med store vansker/konflikter. De satte et særlig søkelys på hva dette arbeidet kan gjøre med terapeutene – hvordan vi kan risikere å bli en del av klientenes "håp-system", hvordan vi kan bli smittet av det vi arbeider med og i verste fall bli syke av å operere lenge i ondartede kraftfelt. De pekte på helsebringende løsninger og sikkerhetsnett for terapeuten."

Om foredragsholderne:

Sissel Gran

Sissel Gran er terapeut og spesialist i klinisk psykologi, foredragsholder og skribent. I flere år var hun fast spaltist i Aftenposten og oppmuntret leserne til debatt om parforholdets psykologi, dilemmaer for moderne par, tidsklemme, sjalusi og utroskap mm. I 2005 kom hun med boken "Kjærlighet i hastighetens tid" og i 2007 kom "Kjærlighetens tre porter. Vendepunkter i nye og gamle forhold". Hennes hittil siste bok er "Hekta - på et håp om kjærlighet" (2010). Hun tematiserer også kommunikasjon, kjærlighet, tilknytning, konflikt, personlighet, samarbeid og selvforståelse i seminarform både for fagfolk og allmenheten.

Per Isdal

Per Isdal er psykologspesialist og leder for behandlingssenteret Alternativ til vold i Stavanger. Han har markert seg tydelig som terapeut, fagbokforfatter og samfunnsdebattant. Han har vist hvordan familievold er en trussel både mot barns utvikling og helse, hvordan volden er årsak til store helseproblemer hos voksne, og at voldelig sosial arv kan forhindres. Han fokuserer spesielt på forståelsen av de barn som har utviklet alvorlige atferdsvansker etter en oppvekst i vold.