Landsmøtet 2013, 19. - 22. november

Landsmøtet 2013

Vi var en gjeng på fire som reiste av sted til Sandefjord tirsdag ettermiddag som delegater for NPF Hedmark, nemlig Heidi Wittrup Djup, Ingvild Knutsen Moen, Line Lysbakken og Lene Engen.

Line og Ingvild hadde deltatt på et Landsmøte tidligere, mens for Heidi og Lene var dette en helt ny opplevelse. Vel fremme fikk nybegynnerne av oss fikk en rask opplæring i skikk og bruk og hvordan opptre under Psykologforeningens viktigste samling. De store sakene denne gangen var redigering av spesialistordningen og nytt hovedsatsningsområde for Psykologforeningen. I tillegg var andre saker meldt inn på forhånd.

På onsdagen ble Landsmøtet satt i gang. Etter ni timer med saksfremstillinger, debattinnlegg, replikker, kommentarer til dagsordenen, lunsj, kunstneriske innslag, høy temperatur og latter om hverandre, kunne vi konstatere at møtevirksomheten første dag var unnagjort. Ingen av oss ble sittende i redaksjonskomiteen som gjennom sene nattetimer skulle utarbeide et nytt forslag til spesialistordningen. Etterfulgt en rask rådslagning om det som hadde foregått ble det tid for en hyggelig middag og en rolig kveld for delegasjonen.

På torsdagen fortsatte debatten om spesialistordningen, og blant annet takket være godt arbeid i nattens redaksjonskomité, kunne Landsmøtet klappe for et nytt regelverk vedtatt med over to tredjedels flertall. Klappingen nådde et nytt nivå når vi senere på dagen med trampeklapp kunne feire hovedsatsningsområdet for neste periode;forebygging for barn og unge. Den gode stemningen tok vi med oss videre når vi senere på kvelden hadde fått på oss finstasen og deltok på festmiddag. Treretters middag, flotte taler (deriblant fra lederen i lokallaget til våre gode naboer fra Oppland), underholdningsinnslag, vitser på hverandres bekostning fortalt med en god mengde kjærlighet, gode samtaler med hyggelige kollegaer, og etter hvert også dansemusikk gjorde at kvelden og natten ble svært hyggelig og minneverdig.

Halv ti fredag morgen satt vi likevel klare og opplagte for siste dag på Landsmøtet. Til tross for løfter om tidlig lunsj, ble det likevel temperatur i debattinnleggene også den siste dagen, og en god mengde lobbyvirksomhet i pausene når valg av Sentralstyret, Fagetisk råd og Ankeutvalget skulle foregå. Fem over tolv var det likevel gjort valg i alle posisjoner, og vi kunne blant annet gratulere presidenten med tre nye år som leder av Psykologforeningen. Etter lunsj var det derfor bare å takke for oss i Sandefjord, si farvel til nye bekjente, og forlate hotellet med nesen rettet mot toget og tilbake mot Hamar. Alle fire var fornøyde med dagene som var gått, og vi takker for tilliten fra medlemmene som lot oss representere dere på Landsmøtet 2013 i Sandefjord!

Hvis noen ønsker mer informasjon om vedtakene fra Landsmøtet, kan dere lese om dette på hjemmesiden til Psykologforeningen. Hvis noen av medlemmene våre ønsker mer informasjon om prosessene og hva vi i styret stemte på vegne av dere, kan dere kontakte styret i Hedmark ved leder Heidi Wittrup Djup.

/Lene Engen