Streik i helseforetakene!

Rune Frøyland

- Spekters arbeidstidsordninger er uforsvarlige, både for arbeidstakerne og pasientsikkerheten. Legenes unntak fra Arbeidsmiljøloven er allerede omfattende nok. Derfor er vi i streik.

Det sier forhandlingsleder Rune Frøyland i Akademikerne helse.

Akademikerne tok 8. september 194 medlemmer ved Oslo universitetssykehus, Sykehuset Østfold, Helse Bergen, Helse Stavanger og Finnmarkssykehuset i streik. Dette er leger og andre akademikergrupper som ingeniører, økonomer, jurister og samfunnsvitere.

- Streikeuttaket er svært moderat, og setter ikke liv og helse i fare. Kreftbehandling, psykisk helse og barn vil ikke bli rammet. påpeker Frøyland.

Kollektivt vern

- Akademikerne vil fortsette streiken til vi har fått på plass et kollektivt vern mot uforsvarlig arbeidstid. Vi sier et kraftfullt nei til Spekters krav om individuelt fastsatte arbeidsplaner fordi det vil gi flere lange arbeidsuker, høyere arbeidsbelastning og svekket pasientsikkerhet. Det er uansvarlig, sier han.

Frøyland mener Spekters individuelle ordninger gjør det umulig for de tillitsvalgte å kontrollere forsvarligheten, og at dette også åpner for å presse den enkelte lege, særlig de mange som har midlertidige stillinger.

Streiken ble fredag trappet opp med ytterligere 119 medlemmer ved Akershus universitetssykehus, Vestre Viken, Sykehuset i Vestfold og St. Olavs Hospital på fredag. I løpet av uken var altså 313 medlemmer ved ni sykehus være i streik.

Bred støtte

Flere fagforeninger har gått ut og støttet Akademikernes sykehusstreik.

- Vi er svært glade for støtten, dette viser at streiken dreier seg om mye mer enn leger i sykehus, sier Frøyland på Akademikernes nettside.

De som har skrevet støtterklæringer og støttende artikler er  Norsk SykepleierforbundParat , DeltaPolitiets Fellesforbund , FellesorganisasjonenForskerforbundet , UnioFarmaceuteneFagforbundetNITO , Ergoterapeutforbundet,   NTL  og  Fagforbundet .

Hold deg oppdatert på Akademikernes nettside.

For ytterligere opplysninger, kontakt:

Forhandlingsleder Rune Frøyland, Akademikerne helse mob. 450 30 522

Pressekontakt Knut Braaten, Legeforeningen mob. 980 47 951