Sykehusstreiken

Sonderingen mellom partene har brutt sammen

Fra streikemøtet 22. september.

De siste dagers samtaler mellom Spekter og Akademikerne førte ikke frem. 28. september ble også Sykehuset Innlandet og Helse Møre og Romsdal tatt ut i konflikt.

- Vi er overrasket over at Spekter sier nei til vårt forslag som både hadde sikret et kollektivt vern og en lengre planleggingshorisont, sier forhandlingsleder Rune Frøyland i Akademikerne helse.

Rune Frøyland

De siste dagene har det vært samtaler mellom Spekter og Akademikerne om mulige løsninger på streiken. I samtalene forslo Akademikerne en løsning som sikrer en kollektiv og forsvarlig arbeidstidsordning, og samtidig løser problemet med planleggingshorisont og uforutsette vakter for arbeidsgiversiden. Denne løsningen har Spekter avvist.

- Jeg er svært overrasket over at arbeidsgiver sier nei til en løsning som er god – både for sykehusene, de ansatte og pasientene. Spekter ignorerer dermed budskapet fra en samlet arbeidstakerside om at arbeidstid utover arbeidsmiljølovens grenser må baseres på et kollektivt system. Dette rokker ved den norske modellen. Nå blir det fortsatt streik og en ytterligere forverring av tillitskrisen mellom partene, sier Frøyland.

28. september trappes streiken ytterligere opp. Opptrappingen omfatter 26 leger og psykologer ved Sykehuset Innlandet, Helse Møre og Romsdal, Sunnaas sykehus og Finnmarkssykehuset.

Fra mandag vil Akademikerne ha 595 medlemmer i streik ved 15 sykehus. Dette er leger, psykologer, ingeniører, jurister, økonomer og samfunnsvitere.

For ytterligere opplysninger, kontakt:

• Forhandlingsleder Rune Frøyland, Akademikerne helse, mob. 450 30 522
  • Pressekontakt Knut E. Braaten, Legeforeningen, mob. 980 47 951