Lønnsoppgjøret i sykehusene er i gang

Akademikerne krever reelle lokale forhandlinger i helseforetakene uten sentrale føringer. Kravet til Spekter helse ble overlevert 5. april kl. 12 :00

Sykehusene er den største arbeidsplassen for psykologer med ca 4000 årsverk. Lønn avtales ikke i de sentrale forhandlingene, men lokalt; på det enkelte sykehus.

– Vi krever reelle lokale forhandlinger i sykehusene uten sentrale føringer», sier leder av Akademikerne Helse og visepresident i Norsk psykologforening Rune Frøyland.

Rune Frøyland

Frøyland overleverte Akademikerne og Psykologforeningens krav til arbeidsgiverforeningen Spekter 5. april. I sin innledning til forhandlingene påpekte Frøyland at ansatte akademikere i sykehus de siste årene hatt lavere lønnsvekst enn andre grupper.

– Vi respekterer frontfagsforhandlingene i Norge som normgivende for øvrige forhandlinger. De siste årenes negative lønnsutvikling danner samtidig et bakteppe for vårt oppgjør,» påpekte Frøyland.

Frontfaget – inngått mellom LO og NHO – anslo i år en lønnsvekst på 2,4 prosent. Frøyland sier at Akademikerne er enige med Spekter om at frontfaget skal være retningsgivende over tid, men at vi ikke er begrenset av lønnsrammen i frontfaget i det enkelte år.

– Sykehusene kan fritt gjennomføre lokale forhandlinger og benytte den økonomien som vurderes nødvendig for å løse behov. Dette er viktig for at sykehusene skal kunne ivareta sine lokale rekrutteringsbehov. Reelle lokale lønnsforhandlinger uavhengig av frontfagsrammen er viktig for å kunne tiltrekke seg den riktige kompetansen og for å levere kvalitet i norsk helsetjeneste, sier han.

Lederen for Akademikerne opplyser videre at Teknisk beregningsutvalg sine oversikter viser at akademikergrupper i sykehusene har flere prosenter å «gå på» ift normen som er lagt av frontfaget over tid: Akademiker-gruppene har de senere årene hatt en lavere lønnsutvikling enn forutsatt i forhandlingene.

Det ble oppnådd enighet i de innledende forhandlingene mellom Akademikerne helse og Spekter i løpet av møtene den første dagen.