For tillitsvalgte

Her finner du informasjon om hvordan det er å være tillitsvalgt i Psykologforeningen, og lenker til nyttige dokumenter og kurs.

Retningslinjer for valg av tillitsvalgte

Sammen med Akademisk Studieforbund har vi utviklet et nettbasert introduksjonskurs for deg som fersk tillitsvalgt.

Kurset er ikke ment å erstatte våre vanlige femdagers grunnkurs, men er en starthjelp for nye tillitsvalgte. De som skal på femdagers grunnkurs må ha gjennomført det nettbaserte introduksjonskurset før de kommer.

Kurset tar for seg ulike sider ved det å være tillitsvalgt. Blant annet kommer vi inn på tillitsvalgtrollen, fagforeningenes rolle i Norge, rettigheter en har som tillitsvalgt, samarbeid, medbestemmelse og forhandlinger samt litt om arbeidsmiljøloven og forhandlingssystemene.

Kurset er beregnet å ta omtrent én arbeidsdag. De fleste tillitsvalgte vil ha rett til fri med lønn for å gjennomføre kurset, da det er en del av vår organiserte tillitsvalgtopplæring. Også medlemmer som ikke er tillitsvalgte kan ta dette kurset, dersom de ønsker å vite mer om temaene.

Hvis du ønsker å få tilgang til introduksjonskurset kan du sende en epost om dette til forhandlingsavdelingen på ja@psykologforeningen.no.

Hvis du allerede har fått brukernavn og passord kan du gå direkte til kurset her.

Grunnkurs for tillitsvalgte