Psykologer med ledererfaring

Mange psykologer har tatt steget inn i ledelse. Her deler noen av dem sine erfaringer.

Inger Selvaag

«Som leder må du se forbi klinikerrollen. Innse at det ikke er gigantisk privatpraksis du driver, og at det ikke alltid er mulig å prioritere det som er det absolutt beste for den enkelte pasient.» Det sier Inger Selvaag som vi har intervjuet i serien «Psykologer i ledelse».

Anne Helene Fraas Tveit

«Uansett om jeg tenker på eget liv, på pasientarbeid eller på ledelse, ser jeg de samme basale behovene: Mening, tilknytning, tillit og mestring...», sier Anne Helene Fraas Tveit. Vi har intervjuet henne i serien «Psykologer i ledelse».

Synne Engh-Hellesvik

«Du kan like godt si ja, du kommer til å blande deg inn likevel». Slik lød rådet fra en kollega da Synne Engh-Hellesvik lurte på om hun skulle påta seg lederansvar. Synne er andre kvinne ut i vår intervjuserie «Psykologer i ledelse».

Ingvild Svenkerud Aasen

Velkommen til det første i en ny serie intervjuer med psykologer i ledelse. Hvert intervjuobjekt blir oppringt av Psykologforeningens journalist og svarer på et knippe standardiserte spørsmål. Hvert intervjuobjekt skal utfordre en lederkollega til neste runde. Første kvinne ut er Ingvild Svenkerud Aasen, leder av NAVs Arbeidslivssenter i Hedmark, som gir råd om helsefremmende arbeidsmiljø og sykefraværsoppfølging i IA-bedrifter.

Tor Erik Befring

Han ble ikke psykolog for å bli leder. Men da han tok skrittet, opplevde han at det han hadde lært på psykologskolen, var like anvendelig fra toppen av kommunen som det hadde vært i klinikken.

Toril Araldsen.

– Ledelse handler om å legge til rette for at flinke folk får gjort jobben sin, sier Toril Araldsen. Påstanden er grunnfestet i erfaringer både som flyvertinne, koordinator i katastrofeområder og – i dag – som senterleder ved Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS Øst).

Rudi Myrvang

«Ledelse er psykologi i praksis.» Påstanden kommer fra Rudi Myrvang, organisasjons-
psykologen som leder den nordiske grenen av testleverandør cut-e. Han mener det er solide holdepunkter for at god relasjonell kompetanse er blant de viktigste aktiva til en god leder. Myrvang er tredje intervjuobjekt i vår serie om psykologer i ledelse.

Ellinor F. Major. Foto: FHI

– Er det noe du vil slåss for, er en lederposisjon et godt utgangspunkt, sier Ellinor F. Major, divisjonsdirektør for psykisk helse ved Nasjonalt folkehelseinstitutt og andre kvinne ut i vår serie om psykologer i ledelse.

Cecilie Skule. Foto: Bjørn Kvaal.

Hun har mindre tid til individuell pasientbehandling enn før, har ansvar for 220 ansatte og var nylig gjennom en smertefull nedbemanning av 40 kolleger. Likevel stortrives hun som leder. Avdelingssjef Cecilie Skule ved Voksenpsykiatrisk avdeling på Vinderen, er første kvinne ut i psykologforeningen.nos nye serie om psykologer i ledelse.