Reduksjon og kvalitetssikring av tvangsbruk

25.01.2021
Anders Jacob
Pris annonseres senere
21.12.2020

Målgruppe

Psykologer, psykologspesialister, leger i spesialiseringsforløp og psykiatere som arbeider med, eller interesserer seg for, riktig- og redusert bruk av tvang og alternativer til tvangsbruk.

Kursinnhold

Bruken av tvang i psykisk helsevern har vært i fokus de siste årene. Loven for psykisk helsevern har gjennomgått omfattende endringer og stiller nye krav til behandlingsapparatet. Kurset gir en breddeforståelse i utviklingen av tvangsfeltet, og presenterer aktuelle utfordringer behandlere står ovenfor. Det vil bli presentert ulike perspektiver på tvangsbruk med forankring i klinikken. Det vil også bli gitt en gjennomgang av konkrete tiltak som har vært gjennomført i spesialisthelsetjenesten som har redusert tvangsbruk. Kurset vil bygge bro mellom teori og praksis, og skal gjøre deltakerne bedre rustet til å implementere konkrete tiltak på sin arbeidsplass som skal kunne kvalitetssikre og redusere bruken av tvang. Det vil legges opp til et deltakende kurs.

Tid: Kl 0900-1700

Om kursleder

Anders Jacob er utdannet psykolog ved Universitetet i Oslo, og har vært engasjert i tvangsfeltet i flere år på ulike nivå. Han arbeider til vanlig som leder på seksjon for akuttpsykiatri på Blakstad Sykehus i Vestre Viken, og som psykologspesialist på psykiatrisk legevakt i Oslo.

Kurs: 10820, Reduksjon og kvalitetssikring av tvangsbruk