Negative effekter av psykoterapi

7.200,00 for medlemmer
7.200,00 for ikke medlemmer
13.08.2020

Logg deg inn for påmelding

Kliniske psykologer

Målsetning

• Kunnskap og bevisstgjøring av temaet negative effekter og refleksjon rundt mulige tiltak mot negative effekter
  • Oppdatering om forskningen på området negative effekter og definisjoner fra området.
  • I tillegg vil de bevisstgjøres forskjellige typer mulige negative effekter som kan oppstå i vanlig praksis.
  • Bevisst og reflektert forståelse av både individualterapeutens og arbeidsstedets systemer og hvordan disse kan bidra til å oppdage og håndtere negative effekter, samt hvilke begrensninger som ligger i enkelttiltak.

Kursinnhold

Psykologisk behandling og samtaleterapi er ment å redusere menneskelig lidelse. Når noen søker hjelp skal en profesjonell terapeut lytte til det som fortelles, tåle å høre det og gi råd eller forslag til hvordan tenke, føle eller handle annerledes. Det kan virke paradoksalt å påstå at slik psykologisk behandling, gjort i de beste intensjoner, skal ha negative effekter.

Hvordan kan intervensjoner rettet mot helbredelse øke pasientens lidelse? Hvordan kan noe som er designet for å hjelpe ende opp som skade? Og hvordan kan vi redusere negative effekter.

• Forskjellige typer negative effekter og definisjoner.
  • Forskning på negative effekter.
  • Mulige tiltak mot negative effekter.
  • Drøftelse i grupper om mulige systemiske tiltak i egen organisasjon.
  • Mulige tiltak i egen praksis og drøftelse av begrensninger i enkelttiltak.

Undervisningsmetode

Foredrag og gruppedrøftelser

Om kurslederne

Jørgen Akre Flor, psykolog i spesialisering til klinisk voksenpsykologi og arbeider ved Lovisenberg Diakonale Sykehus i Oslo, og som privatpraktiserende terapeut og sakkyndig i Validia AS. Han er medlem av Fagetisk råd i Norsk psykologforening

Leif Edward Ottesen Kennair, spesialist i klinisk voksenpsykologi og professor i psykologi ved institutt for psykologi, Han var instituttleder for psykologisk institutt, NTNU, fra 2009-2013. Kennair er godkjent kognitiv terapeut og veileder i kognitiv atferdsterapi.

Kurset er godkjent som 16 timers vedlikeholdsaktivitet

0900-1700 alle dager