Halstead-Reitan metoden - Påbygningskurs

7.200,00 for medlemmer
7.200,00 for ikke medlemmer
01.10.2020

Logg deg inn for påmelding

Målgruppe

Psykologer som allerede behersker administrasjon av Halstead-Reitan Testbatteri, og som har behov for å lære mer inngående om tolkning av testresultatene.

Målsetting

Avansert bruk av Halstead-Reitan Testbatteri.

Etter endt kurs kan deltakeren bruke tre ulike normsystemer og kjenner styrke og svakhet ved de ulike normsett. Deltakeren kan basert på testresultatet angi om det er en skade eller sykdom i hjernen, og angi grad av sikkerhet. Videre om hvilken del(er) av hjernen som er mest affisert, særlig med vekt på lateraliserte funn. Ut fra testresultater, analyser av disse og data fra sykehistorie skal kursdeltaker kunne identifisere hvilken sykdom eller skade som er mest sannsynlig årsak.

Kursinnhold

Gjennomgang av ulike skåringssystemer, normsett og tolkningsregler. Hvordan knytte testresultater til bestemte anatomiske strukturer i hjernen. Hvordan beskrive testresultatene i journal og tolkningen som ligger til grunn for resultatet. Hvordan gradere sikkerhet av konklusjoner. Hvordan bruke metoden i sakkyndighets- eller rettsaker. Aktuelle supplerende metoder vil bli presentert og drøftet.

Undervisningsmetode

Plenumsforedrag, gruppeoppgaver og kasus-drøftinger.

Om kurslederne

Rune Raudeberg er ansatt ved institutt for biologisk og medisinsk psykologi ved universitetet i Bergen.Han har undervist i nevropsykologi ved høyskoler og universiteter i snart 20 år. Han har vært mangeårig kursleder i spesialistutdanningen for klinisk nevropsykologi. Han ble introdusert for Halstead-Reitans testbatteri av professor Hallgrim Kløve, og har brukt metoden hovedsaklig med voksne.

Jarle Røneid Fehn er ansatt ved AFR Helse Bergen og har bistilling ved institutt for biologisk og medisinsk psykologi ved universitetet i Bergen. Han er spesialist i klinisk nevropsykologi og klinisk barne- og ungdomspsykologi. Han har jobbet klinisk med Halstead-Reitans testbatteri i 15 år, hovedsakelig i utredninger av barn, og har 10 års undervisningserfaring fra universitet og høyskoler.

Kurset er godkjent som 16 timers vedlikeholdsaktivitet

0900-1700 alle dager