Forståelse av autismespekterforstyrrelser - Avlyst

7.200,00 for medlemmer
7.200,00 for ikke medlemmer
04.05.2020

Logg deg inn for å få medlemspris

Autismespekterforstyrrelser: Forståelse av kjernevansker og tiltak.

Psykologer

Målsetting

Å gi deltakerne en økt forståelse av hva autismespekterforstyrrelser er og å gi en oversikt over tiltak som kan være hensiktsmessige for personer med autismespekterforstyrrelser som har et evnenivå innen normalområdet (Asperger syndrom/ "høytfungerende autisme").

Forventet læringsutbytte

Deltakerne vil lære mer om hva autismespekterforstyrrelser er og hvordan man kan tilrettelegge for personer med autismespekterforstyrrelser. Det vil bli presentert hvordan man kan tilpasse kognitiv atferdsterapi for personer med autismespekterforstyrrelser som behandling for komorbide angstlidelser. Deltakerne vil også lære mer om søvnvansker i denne gruppen og tiltak som kan brukes for dette.

Innhold

• Introduksjon til autismespekterforstyrrelser (historikk)
  • Kjernevansker hos personer med autismespekterforstyrrelser
  • Kognitiv atferdsterapi for angstlidelser hos personer med autismespekterforstyrrelser
  • Søvnvansker hos personer med autismespekterforstyrrelser
  • Tilrettelegging i skole og arbeidssituasjon
  • Andre tiltak for personer med autismespekterforstyrrelser

Undervisningsmetode

Forelesning med powerpoint og gruppearbeid.

Om kursleder

Jon Fauskanger Bjåstad er psykologspesialist og har doktorgrad i klinisk psykologi. Han arbeider i klinikkledelsen ved Klinikk psykisk helsevern for barn, unge og rusavhengige i Helse Stavanger og ved Institutt for militærpsykiatri og stressmestring (IMPS) i Forsvaret. Som del av sin kliniske doktorgrad i Australia har Bjåstad jobbet sammen med Professor Tony Attwood som er en internasjonalt anerkjent ekspert på Asperger syndrom og autismespektertilstander. Han er godkjent veileder i kognitiv terapi av Norsk Forening for Kognitiv Terapi (NFKT).

Kurset er godkjent som 16 timers vedlikeholdsaktivitet

kl 0900-1700