27.08.2020
7.200,00 for medlemmer
14.400,00 for ikke medlemmer
31.10.2019

Logg deg inn for å få medlemspris

Psykologspesialister kan søke om å pådelta på hele, eller deler av det valgfrie programmet som vedlikeholdsaktivitet. Det stilles da ikke krav til praksis og veiledning. Søknad sendes  kurs@psykologforeningen.no

Vi gjør oppmerksom på at deltakere som skal ha programmet til sin spesialitet, har førsteprioritet.

Målbeskrivelse Valgfritt program klinisk helsepsykologi

Samling 3:

Sammensatte lidelser og smerte

En stor andel av pasientene har flere samtidige lidelser, ofte med usikre somatiske diagnoser, inkludert tilstander hvor fysiologiske årsaker ikke i tilstrekkelig grad forklarer symptomene, samt utfordringer knyttet til psykologiske og sosiale forhold.

Smerte er det vanligste symptomet for pasienter med helseplager. Det er viktig å ha kunnskap om kliniske helsepsykologiske tilnærminger til langvarig smerte, kunne vurdere en pasient med smerter og kjenne til de viktigste tiltakene rettet mot smertetilstander.

Forventet læringsutbytte:

• Kunnskap om sammensatte lidelser, og i hvilken form man møter disse i helsevesenet
  • Behandlingsprinsipper for sammensatte lidelser, med vekt på tverrfaglighet og pasientinvolvering
  • Kunnskap om ulike typer av smerter og ulike faser i utvikling av smerter, samt hovedprinsipper for behandling av akutt og langvarig smerte
  • Kunnskap om smerte og sammenheng med depresjon, angst og andre psykiske plager
  • Ferdigheter i å gjennomføre kartlegging av barn, unge, voksne og eldre med smerte, og bruke prinsipper fra psykoedukasjon. Trening i å foreslå konkrete hjelpetiltak

Tid: kl 0900-1700 alle dager

Dato Kursfase Pmld.frist Sted Kursnr