27.08.2020
7.200,00 for medlemmer
14.400,00 for ikke medlemmer
01.01.1970

Logg deg inn for å få medlemspris

Psykologspesialister kan søke om å på delta på hele, eller deler av det valgfrie programmet som vedlikeholdsaktivitet, da stilles ikke krav til praksis og veiledning. Søknad sendes     kurs@psykologforeningen.no

Vi gjør oppmerksom på at deltakere som skal ha programmet til sin spesialitet, har førsteprioritet

Målbeskrivelse valgfritt program helsepsykologi

Samling 2:

Sykdom i familien: Barn, unge , voksne og eldre som pasient og pårørende

Å ha fokus på hele familien som målgruppe er viktig for å øke effekten av ulike tiltak, for å forebygge problemer i familien i kjølvannet av somatisk sykdom, og for å gi de pårørende verktøy som kan brukes for å ivareta egne og familiens behov. I en større sammenheng handler det om å ha et nettverksperspektiv på pasientens behandling

Forventet læringsutbytte:

• Kunnskap om utfordringer knyttet til sykdom i ulike aldersgrupper, både hos barn, voksne og eldre
  • Kunnskap om familiens rolle ved somatisk sykdom og skade, som samarbeidspartner og som arena for rehabilitering, men også som arena for konflikter og belastning
  • Ferdigheter i å kartlegge pasientens familie og nettverk og ulike tilnærminger for å involvere disse i behandlingen
  • Kunnskap om og ferdighet i å møte barn som pasient og pårørende
  • Ferdigheter i å møte familien når et familiemedlem er alvorlig syk
  • Kunnskap om påvirkningen sykdom og skade kan ha på parforhold, intimitet og seksualitet, og tiltak for å hjelpe pasienten med disse problemene

Tid: Kl 0900-1700 alle kursdager.

Dato Kursfase Pmld.frist Sted Kursnr
27.08.20