Habiliteringspsykologi -
Språk og kommunikasjon: Utredning, tilrettelegging og behandling

11.03.2020
12.03.2020
Kristine Stadskleiv/Sidsel Romhus
7.200,00 for medlemmer
14.400,00 for ikke medlemmer
02.03.2020

Logg deg inn for å få medlemspris

For å kunne starte på de obligatoriske kursene til spesialiteten må du ha fullført alle fire samlingene i Fellesprogrammet.

Påmelding gjøres til hvert kurs. I henhold til spesialitetens målbeskrivelse skal de obligatorisk kursene på 96 timer gjennomføres over minimum 1,5 år (18. mdr.). Kursene skal ha en jevn spredning over perioden, jf. krav om samtidighet i praksis, veiledning og kurs. Du er selv ansvarlig for å passe på at kursene ikke gjennomføres på kortere tid.

Det er krav til overveiende grad av samtidighet i praksis, veiledning og kursdeltakelse i spesialistutdanningen. For obligatoriske kurs betyr det at du må ha mer enn 60 timer veiledning, 48 timer kurs og 1,5 års praksis samtidig. Praksis må være habliteringspraksis når du tar obligatoriske kurs til spesialiteten i Habiliteringspsykologi.

Du er selv ansvarlig for at du er i godkjent praksis og i veiledning samtidig som du går på kurs. Privatpraksis er ikke godkjent i spesialistutdanningen.
Send epost til spesialistgodkjenning@psykologforeningen.no dersom du er i tvil.

Det er mulig å melde seg på en eller flere samlinger dersom man ikke har anledning til å følge hele kurssekvensen, og kurssamlingene kan også tas som frie spesialkurs/vedlikeholdskurs.

Kurs 4

vil omhandle grunnleggende teori og praksis i forhold til utredning og tiltaksutvikling overfor personer med språk- og kommunikasjonsvansker. Etisk refleksjon rundt selvbestemmelse og livskvalitet for mennesker med store språk/ kommunikasjonsvansker vil bli vektlagt. Modelldiagnoser vil være CP og multifunksjonshemming.

Etter kurset skal psykologen

• Ha kunnskap om typisk, atypisk og avvikende språk- og kommunikasjonsutvikling
  • Kjenne til ulike metoder og verktøy for kartlegging av språk og kommunikasjon
  • Kjenne til metoder for å stimulere språk- og begrepsutvikling
  • Ha kunnskap om sentrale prinsipper ved valg av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)

Se   Målbeskrivelse habiliteringspsykologi

Tid: kl 0900-1700 alle dager.

Medlemspris i 2018 er kr 3 400 per kursdag.

Dato Kursfase Pmld.frist Sted Kursnr
11.03.20
Kurs 4
02.03.20