Habiliteringspsykologi -
Spesifikke utfordringer ved utvalgte tilstander i et livsløpsperspektiv

44620
09.12.2020
10.12.2020
2
16
Kristine Stadskleiv/Linda Felicia Lie
7.200,00 for medlemmer
14.400,00 for ikke medlemmer
04.11.2020

Logg deg inn for å få medlemspris

For å kunne starte på de obligatoriske kursene til spesialiteten må du ha fullført alle fire samlingene i Fellesprogrammet.

Påmelding gjøres til hvert kurs. I henhold til spesialitetens målbeskrivelse skal de obligatorisk kursene på 96 timer gjennomføres over minimum 1,5 år (18. mdr.). Kursene skal ha en jevn spredning over perioden, jf. krav om samtidighet i praksis, veiledning og kurs. Du er selv ansvarlig for å passe på at kursene ikke gjennomføres på kortere tid.

Det er krav til overveiende grad av samtidighet i praksis, veiledning og kursdeltakelse i spesialistutdanningen. For obligatoriske kurs betyr det at du må ha mer enn 60 timer veiledning, 48 timer kurs og 1,5 års praksis samtidig. Praksis må være habliteringspraksis når du tar obligatoriske kurs til spesialiteten i Habiliteringspsykologi.

Du er selv ansvarlig for at du er i godkjent praksis og i veiledning samtidig som du går på kurs. Privatpraksis er ikke godkjent i spesialistutdanningen.
Send epost til spesialistgodkjenning@psykologforeningen.no dersom du er i tvil.

Det er mulig å melde seg på en eller flere samlinger dersom man ikke har anledning til å følge hele kurssekvensen, og kurssamlingene kan også tas som frie spesialkurs/vedlikeholdskurs.

Kurs 6

omhandler utvalgte tilstander og implikasjoner for utredning, forebygging, oppfølging og livsfaser. Det legges vekt på utfordringer knyttet til det å leve med funksjonshemming i ulike faser av livet. Problemstillinger vil bli eksemplifisert ved ulike diagnosegrupper innen habilitering.

Etter kurset skal psykologen:

• Ha kjennskap til konsekvenser for dagliglivsfungering ved utvalgte tilstander
  • Kjenne til vanlige livsfaserelaterte problemstillinger
  • Ha kjennskap til og kunne drøfte etiske dilemma i habiliteringsarbeid
  • Ha kjennskap til pårørende og familiearbeid, inkludert «leve-med» perspektivet, diagnoseforståelse og sorgarbeid

Se    Målbeskrivelse habiliteringspsykologi

Tid: kl 0900-1700 alle dager.

Medlemspris i 2019 er kr 3500 per kursdag.

Dato Kursfase Pmld.frist Sted Kursnr
Kurs 4
05.02.20
Kurs 5