Rus- og avhengighetspsykologi

7.000,00 for medlemmer
14.000,00 for ikke medlemmer
12.08.2019

I henhold til spesialitetens målbeskrivelse skal de obligatoriske kursene på 96 timer gjennomføres over minimum 1,5 år. Kursene skal ha en jevn spredning over perioden, jf. krav om samtidighet i praksis, veiledning og kurs. Du er selv ansvarlig for å påse at din deltakelse på kursene er i henhold til reglementet til spesialiteten.

Logg deg inn for å få medlemspris

4. Kurs - Behandling av ROP og komplekse tilstander - 2 dager

For å kunne starte på de obligatoriske kursene til spesialiteten i rus- og avhengighetspsykologi må du ha fullført alle fire samlingene i Fellesprogrammet. I henhold til spesialitetens målbeskrivelse skal de obligatoriske kursene på 96 timer gjennomføres over minimum 1,5 år. Du er selv ansvarlig for å påse at din deltakelse på kursene er i henhold til reglementet til spesialiteten.

Kurset vil omhandle behandling og oppfølging av personer med samtidig rusproblem og psykisk lidelse (ROP-lidelser), legemiddelassistert behandling og psykoterapi til personer med alvorlig komorbiditet.

Etter kurset skal psykologen:

• Ha økt forutsetning for å vurdere behandlingstilnærminger for pasienter med komplekse tilstandsbilder preget av kontekstuelle utfordringer, traumer og overgrep, utviklingsforstyrrelser og/eller utfordringer i tilknytningskvalitet
  • Ha økte forutsetninger for å forstå viktigheten av å tilrettelegge for tett samarbeid med andre instanser og bruk av individuell plan
  • Ha kunnskap til psykologens rolle og utøvelse av ambulerende tilnærming og lavterskelmetodikk
  • Ha kunnskap om effekten av LAR og andre medikamentelle tiltak for reduksjon/avhold til rusmiddelbruk
  • Ha forutsetninger for å tilby psykoterapi til pasienter med alvorlig psykisk lidelse

Du må melde deg på til hvert kurs i denne spesialiteten for å sikre deg plass på kursene, avmeldingsfrist er 5 uker før oppstart av de enkelte kurs.

Tid: 0900-1700 alle dager

Dato Kursfase Pmld.frist Sted Kursnr