Rus- og avhengighetspsykologi

7.000,00 for medlemmer
14.000,00 for ikke medlemmer
18.04.2019

For å kunne starte på de obligatoriske kursene til spesialiteten i rus- og avhengighetspsykologi må du ha fullført alle fire samlingene i Fellesprogrammet.

I henhold til spesialitetens målbeskrivelse skal de obligatoriske kursene på 96 timer gjennomføres over minimum 1,5 år. Kursene skal ha en jevn spredning over perioden, jf. krav om samtidighet i praksis, veiledning og kurs. Du er selv ansvarlig for å påse at din deltakelse på kursene er i henhold til reglementet til spesialiteten.

Logg deg inn for å få medlemspris

5. Kurs - Pårørendearbeid. Evaluering og kunnskapsutvikling

Etter kurset skal psykologen:

• Bedre kunne vurdere indikasjon/kontraindikasjon for familiebehandling og/eller foreldrearbeid
  • Ha kunnskap om hvordan foreldres psykiske helse og fungering påvirker barn, og hvilke sårbarhetsfaktorer man skal være oppmerksom på hos barn av psykisk syke og/eller foreldre med volds og/eller avhengighetsproblematikk. I tillegg ha kunnskap om hvordan samtale med barn og foreldre om foreldres problematikk - Kunne hjelpe barn gjennom terapeutisk arbeid med foreldre
  • Ha økt kompetanse på tilnærminger som fremmer involvering av pårørende i pasientens behandlingsforløp
  • Kunne avdekke og bistå i forhold til pårørendes selvstendige behandlings- og oppfølgingsbehov
  • Ha forutsetning for å foreta kontinuerlig evaluering på individ-, gruppe- og systemnivå
  • Evne å dokumentere arbeidet og påvirke til utvikling av tilbudet - Tilrettelegge for prosjekt og forskningsarbeid
  • Kjenne til metoder for kvalitetsvurdering og forbedring av praksis.
  • Systematisering av erfaringer, evaluering og dokumentasjon av egen praksis.

Du må melde deg på til hvert kurs i denne spesialiteten for å sikre deg plass på kursene, avmeldingsfrist er 5 uker før oppstart av de enkelte kurs.

Tid: 0900-1700 alle dager