Samfunns- og allmennpsykologi:

Ingrid Sønstebø
Pris annonseres senere
22.07.2020

Logg deg inn for å få medlemspris.

For å kunne starte på de obligatoriske kursene til spesialiteten i samfunn- og allmennpsykologi må du ha fullført alle fire samlingene i Fellesprogrammet. Obligatoriske kurs og valgfritt program kan ikke gjennomføres samtidig.

Det er krav til overveiende grad av samtidighet i praksis, veiledning og kursdeltakelse i spesialistutdanningen. For obligatoriske kurs betyr det at du må ha mer enn 60 timer veiledning, 48 timer kurs og 1,5 års praksis samtidig. Praksis må være samfunn- og allmennpraksis når du tar obligatoriske kurs til spesialiteten i Samfunns- og allmennpsykologi.

Du er selv ansvarlig for at du er i godkjent praksis og i veiledning samtidig som du går på kurs. Privatpraksis er ikke godkjent i spesialistutdanningen.
Send epost til spesialistgodkjenning@psykologforeningen.no dersom du er i tvil.

I henhold til spesialitetens målbeskrivelse skal de obligatorisk kursene på 96 timer gjennomføres over minimum 1,5 år (18. mdr.). Kursene skal ha en jevn spredning over perioden, jf. krav om samtidighet i praksis, veiledning og kurs. Du er selv ansvarlig for å passe på at kursene ikke gjennomføres på kortere tid. Påmelding gjøres til hvert kurs.

Kurs 4 skal gi økte kunnskaper om prinsipper og arbeidsmåter som er spesielt relevante for klinisk praksis samt en kontekstuell forståelse av dette arbeidet. Samfunns- og allmennpsykologiske rolleutforminger vil også tas opp.

Forventet læringsutbytte:

• En kontekstuell forståelse psykososiale problemer, psykiske lidelser og klinisk arbeid
  • Grunnleggende prinsipper for lavterskelarbeid, for eksempel
    • Rammer
    • Tidlig oppdagelse og intervensjon
    • Valg av kartleggingsverktøy og metoder
  • Kunnskap om hvordan medvirkning(4)og brukerinnflytelse kan styrkes
  • Kunnskap om pårørendeperspektivets relevans for praksis
  • Økt trygghet i rollene som inngår samfunns- og allmennpsykologisk arbeid

Prinsippene og verktøyene vil knyttes til praksiseksempler. Eksemplene kan dreie seg om komplementerende forståelsesmåter og tiltak rettet mot de vanligste tilstandene som psykologer vil møte i ulike typer førstelinjepraksis eller annet klinisk arbeid som utføres utenfor de tradisjonelle kliniske rammene.

Se målbeskrivelse for Samfunns- og allmennpsykologi

Tid: kl 0900-1700 alle tre dager.

Medlemspris i 2019 er kr 3 500 per kursdag.

Dato Kursfase Pmld.frist Sted Kursnr
Kurs 3
23.10.19
26.08.20