Klinisk samfunnspsykologi

Klinisk samfunnspsykologisk arbeid sikter mot å fremme livskvalitet, trivsel, deltagelse, tilhørighet og psykisk helse for den enkelte og befolkningen gjennom hele livsløpet, herunder å forebygge utvikling av psykiske helseplager. Spesialistutdanningen i klinisk samfunnspsykologi har til hensikt å gi psykologene som deltar økt handlingsrefleksjon og handlingskompetanse for arbeid både overfor individ, grupper og system.

Fordypningsprogrammet i klinisk samfunnspsykologi skal bidra til å utvikle psykologens holdninger, kunnskaper og ferdigheter. Sammenhengen mellom kurssamlinger, veiledning, prosjektoppgaver, praksis og tilegnelse av ny kunnskap gjennom litteratur vektlegges i videreutdanningen. Det legges stor vekt på egenaktivitet og erfaringsbasert læring.

Kunnskapsformidlingen i kursene er basert på den beste tilgjengelige forskning og praksis. Kunnskapsmålene dekker samfunnspsykologisk arbeid på ulike nivåer, overfor individ, grupper, organisasjon og samfunn. Kursene gir videreføring av kunnskaper om helsefremmende og forebyggende strategier, tverrfaglig samarbeid og organisasjons- og systemarbeid, i tilegg til kartlegging og behandling.

Gå til målbeskrivelse for fordypningsprogrammet i klinisk samfunnspsykologi.

Gå til spesialistutvalget for klinisk samfunnspsykolgi.

Gå til spesialistoppgaver