Kartlegging og behandling av eksekutive funksjoner
- Nyere perspektiver og forståelse

Hjerne
17.10.2019
18.10.2019
Jan Stubberud
7.000,00 for medlemmer
7.800,00 for ikke medlemmer
12.09.2019

Logg deg inn for å få medlemspris.

Målgruppe:

Psykologer som jobber med kartlegging av eksekutive funksjoner enten hos barn eller voksne.

Innhold:

Jan Stubberud

Gjennomgang av eksekutive funksjoners betydning for planlegging og fleksibilitet, og hvilken betydning svikt i disse medfører, inkludert følger for personens deltakelse i arbeid og sosialt liv. Flere psykiske lidelser kjennetegnes av eksekutiv dysfunksjon eller reguleringsvansker. Hensikten med kurset er å gi en innføring bruken av relevante kartlegging- og testverktøy, samt behandling av eksekutiv dysfunksjon

Målsetting:

• Ha oppdatert kunnskap om teori og modeller på eksekutive funksjoner, forskning på aktuell undersøkelsesmetodikk, samt kunne drøfte kliniske problemstillinger
  • Kunne administere og tolke Stroop-testen, Trail Making Test, og Behaviour Rating Inventory or Executive Function (BRIEF barn og voksne)
  • Kunne administrere evidensbaserte hjernetreningsteknikker for å bedre eksekutive funksjoner

NB! Deltagerne oppfordres til å ha med egen kasus.

Om kursleder:

Jan Stubberud, spesialist i klinisk nevropsykolog. PhD-grad ved UiO (2014). Har forsket mye på eksekutive funksjoner og psykisk lidelse, og er i dag førsteamanuensis II ved UiO, prosjektleder og psykologspesialist ved Lovisenberg Diakonal sykehus og forsker ved Oslo Universitetssykehus.

Tid:

0900-1700 alle dager

Kurset godkjennes som fritt spesialkurs og vedlikeholdsaktivitet med 16 timer.

Kurs: 12519, Kartlegging og behandling av eksekutive funksjoner - Nyere perspektiver og forståelse