Psykologikongressen 2018

Oslo Kongressenter Folkets Hus
Pris som annonsert
01.08.2018

Logg deg inn for å få medlemspris

Velkommen til Den 15. norske psykologikongressen - Vår indre verden 6. - 7. september 2018

Din indre verden er din egen verden. Den er annerledes enn den ytre verden, som kan oppleves og deles av andre. Vår indre mentale verden benytter seg ikke av at et logisk språk. Den er fylt av forestillinger, følelser og bilder. Psykologien er vitenskapen om denne - vår indre verden - som er tema for årets psykologikongress. Gjennom kunnskap om oss selv, kan vi få innblikk i hvordan andre har det. Stikkord er mentale bilder, hypnose, suicidalitet og medisinsk uforklarlige symptomer. På symposiene utforsker vi tema som spenner fra prokastrinering (utsettelsesatferd) til narsissisme.

Vi ønsker deg til velkommen til to spennende dager i september.

Last ned kongressbrosjyren

Stikkord for symposiene er:

• Er seksualitets- og kjønnsmangfold friskmeldt nå?
  • Mestringskurs for ungdom (DU): Innhold, evaluering og rekruttering
  • Vedvarende plager etter lette hodeskader
  • Etisk refleksjon
  • Prokrastinering
  • Mobbing i arbeidslivet: Risikofaktorer og håndtering i den enkelte virksomhet
  •  Lederutvikling; bortkastet tid eller nyttig?

Vi tilbyr deg to dager som veksler mellom "state of the art"-presentasjoner og praksisnære symposier og foredrag.

Ikke minst har vi gleden av å by på faglige tungvektere som Emily Holmes og Steven Jay Lynn.

Emily Holmes er Professor ved det Karolinska Institutet, Sverige. Hun har også fått tildelt æresbevisning fra MRC Cognition and Brain Sciences Unit, Cambridge. Emily Holmes er professor ved Institutt for klinisk neurovitenskap ved Karolinska Instituet (KI) og er i tillegg gjesteprofessor ved Oxford University. Hun leder en forskningsgruppe med navnet "Emotional Mental Imagery Lab (EMIL) for psychological treatment development" ved KI. Forskningsgruppen kombinerer perspektiv fra både klinisk psykologi, eksperimentell psykologi og neurovitenskap med et fokus på å forstå hvordan mentale bilder henger sammen med psykisk helse. Denne kunnskapen omkring mentale bilder har forskningsgruppen brukt for å utvikle nye og innovative psykologiske behandlingsformer for blant annet flyktninger og asylsøkere som plages med PTSD.

Stephen Jay Lynn er professor ved Department of Psychology at Binghampton University. Han har publisert over 360 artikler og bokkapitler, og vært redaktør på utallige bøker. Hans forskningsinteresser spenner over temaer som dissosiasjon, hypnose, traumer, hukommelse og hvordan skille vitenskap fra pseudovitenskap. Han har tidligere vært president for The Hypnosis Division i APA og har i særdeleshet mange års erfaring i bruken av hypnose i rettpsykologiske og kliniske sammenhenger.

Blant andre bidragsytere i plenumsalen:

• Vigdis Hjorth, forfatter
  • Bergljot Gjelsvik: Selvskading, suicid og forestillingsbilder
  • Henrik Børsting Jacobsen: Hvordan forklare det medisinsk uforklarte?
  • Ivar Frønes: Oppvekst i høyterskelsamfunnet - Samspillet mellom muligheter, risiko og intervensjon
  • Ragnhild Bang Nes: Livskvalitet som målskive
  • Trude Havik: Skolens rolle i møte med skolevegring
  • Cecilie Schou Andreassen: Ikke-kjemisk avhengighet

Kongressen godkjennes som 15 timers fritt spesialkurs og vedlikeholdskurs for spesialitetene.
Forskningspolitisk utvalg er ansvarlig for den nasjonale psykologikongressen og har bestått av: Roger Hagen, NTNU * Jens Thimm, UiT * Lin Sørensen, UiB * Hanne Weie Oddli, UiO, Bernadette Christensen, Atferdssenteret * Bjørnhild Stokvik, Psykologforeningen (sekretariatet)

Vi ønsker deg velkommen til en inspirerende og lærerik kongress.

Kongressavgift 2018:

Medlemmer påmelding før 30. juni                      kr 4.300                 Ikke medlemmer                 kr 6.350
Medlemmer påmelding etter 30.juni                   kr 4.900                 Ikke medlemmer                 kr 6.950
Studenter (medl.) påmelding før 30.jun             kr 1.500                Studenter ikke medl.          kr 2.000
Studenter (medl.) påmelding etter 30.juni        kr 2.000                Studenter ikke medl.          kr 2.500
Posterutstillere                                                              kr 2.500

Avmeldingsfrist: 1. august 2018

Kurs: 92018, Psykologikongressen 2018