Klinisk helsepsykologi:
Sykdom i familien: Barn, unge, voksne og eldre som pasient og pårørende

02.02.2022
03.02.2022
Linn B. Herner og Nina Lang
Pris annonseres senere
29.09.2021

Samling 2

Sykdom i familien: Barn, unge, voksne og eldre som pasient og pårørende. Traumer

Å ha fokus på hele familien som målgruppe er viktig for å øke effekten av ulike tiltak, for å forebygge problemer i familien i kjølvannet av somatisk sykdom, og for å gi de pårørende verktøy som kan brukes for å ivareta egne og familiens behov. I en større sammenheng handler det om å ha et nettverksperspektiv på pasientens behandling.

Mange har vært utsatt for traumer, herunder seksuelle overgrep, incest, omsorgssvikt, rusproblemer i oppvekstfamilie, alvorlig mobbing eller lignende. Det er viktig å vite noe om forekomst og sammenhenger mellom traumer og psykiske plager/sykdommer. Disse problemstillingene krever en tverrfaglig tilnærming, der samarbeid mellom lege, psykolog og pasient står sentralt.

Forventet læringsutbytte:

Kunnskap om utfordringer knyttet til sykdom i ulike aldersgrupper, både hos barn, voksne og eldre
Kunnskap om familiens rolle ved somatisk sykdom og skade, som samarbeidspartner og som arena for rehabilitering, men også som arena for konflikter og belastning
Ferdigheter i å kartlegge pasientens familie og nettverk og ulike tilnærminger for å involvere disse i behandlingen
Kunnskap om og ferdighet i å møte barn som pasient og pårørende
Ferdigheter i å møte familien når et familiemedlem er alvorlig syk
Kunnskap om påvirkningen sykdom og skade kan ha på parforhold, intimitet og seksualitet, og tiltak for å hjelpe pasienten med disse problemene
Kunnskap om hvilken betydning traumer og overgrep kan ha for utvikling av somatiske lidelser og fysiske plager, samt kjennskap til de viktigste behandlingsprinsippene

Tid: Kl 0900-1700 alle kursdager

Dato Kursfase Pmld.frist Sted Kursnr