Habiliteringspsykologi
Psykiske lidelser og utfordrende atferd

21.10.2020
22.10.2020
Nils-Øyvind Offernes og Tonje Elgsås
7.200,00 for medlemmer
14.400,00 for ikke medlemmer
07.10.2020

Logg deg inn for å få medlemspris

For å kunne starte på de obligatoriske kursene til spesialiteten må du ha fullført alle fire samlingene i Fellesprogrammet.

Påmelding gjøres til hvert kurs. I henhold til spesialitetens målbeskrivelse skal de obligatorisk kursene på 96 timer gjennomføres over minimum 1,5 år (18. mdr.). Kursene skal ha en jevn spredning over perioden, jf. krav om samtidighet i praksis, veiledning og kurs. Du er selv ansvarlig for å passe på at kursene ikke gjennomføres på kortere tid.

Det er krav til overveiende grad av samtidighet i praksis, veiledning og kursdeltakelse i spesialistutdanningen. For obligatoriske kurs betyr det at du må ha mer enn 60 timer veiledning, 48 timer kurs og 1,5 års praksis samtidig. Praksis må være habliteringspraksis når du tar obligatoriske kurs til spesialiteten i Habiliteringspsykologi.

Du er selv ansvarlig for at du er i godkjent praksis og i veiledning samtidig som du går på kurs. Privatpraksis er ikke godkjent i spesialistutdanningen.
Send epost til spesialistgodkjenning@psykologforeningen.no dersom du er i tvil.

Det er mulig å melde seg på en eller flere samlinger dersom man ikke har anledning til å følge hele kurssekvensen, og kurssamlingene kan også tas som frie spesialkurs/vedlikeholdskurs.

Kurs 5

gir en gjennomgang av sentrale problemstillinger knyttet til utredning og diagnostisering av psykisk lidelse og utfordrende atferd hos personer med habiliteringsbehov. Praktiske eksempler på tiltak vil bli vektlagt.

Etter kurset skal psykologen

• Ha kjennskap til psykiske lidelser som er vanlige hos personer med utviklingshemming
  • Ha kjennskap til verktøy for å diagnostisere psykisk lidelse hos personer med utviklingshemming
  • Ha kunnskap om risikofaktorer for utvikling av psykiske lidelse og utfordrende atferd samt forebyggende tiltak
  • Ha kjennskap til vanlige tilnærminger til forebygging og behandling av utfordrende atferd og psykiske lidelse hos personer med utviklingshemming
  • Ha kjennskap til gjeldende lovverk som regulerer tvangsbruk overfor mennesker med utviklingshemming
  • Vurdere faglig og etisk forsvarlighet ved forebyggende og skadeavvergende tiltak

Se   Målbeskrivelse habiliteringspsykologi

Tid: kl 0900-1700 alle dager.

Medlemspris i 2020 er kr 3600 per kursdag.

Dato Kursfase Pmld.frist Sted Kursnr
21.10.20