30. november 2016 (endret 11. august 2022)
Målbeskrivelsen skal tydeliggjøre målet med det valgfrie programmet i rus og avhengighetspsykologi – alvorlig og sammensatt problematikk og angi hvilke utdanningsaktiviteter som skal bidra til at psykologene utvikler nødvendig kompetanse
Dokumentet beskriver:
• arbeidsoppgaver, roller, funksjon og virkeområde
• forventet læringsutbytte/kompetansene til psykologer som har gjennomført valgfritt program i rus og avhengighet
• læringsaktivitetene
Dokumentet gir grunnlaget for psykologenes vurdering av egen utvikling og egne prestasjoner. Det gir grunnlag for veiledernes tilbakemeldinger på psykologenes kompetanseutvikling underveis i utdanningen og bedømming av faktisk læringsutbytte til slutt.
Spesialistutdanningen skal bidra til at spesialister utøver sitt yrke i overenstemmelse med de fagetiske og samfunnsmessige krav. Gjennom kurs, praksis og veiledning er målet å gi psykologene en særskilt metodekompetanse, profesjonskompetanse og samarbeidskompetanse i sitt arbeide til det beste for brukerne.
Norsk psykologforening har vedtatt Prinsipperklæring om evidensbasert praksis. Det vil si prinsippet om at all psykologvirksomhet skal baseres på en integrering av beste tilgjengelige forskning med klinisk ekspertise sett i sammenheng med pasientens egenskaper, kulturelle bakgrunn og ønskemål. Norsk psykologforening forutsetter at all utdanningsvirksomhet baserer seg på dette prinsippet.
Valgfritt program i rus- og avhengighetspsykologi skal gi psykologer som har tatt obligatorisk program i rus- og avhenghetspsykologi spesifikk kompetanse for å arbeide med brukere som har alvorlig og sammensatt problematikk og deres pårørende.
Kunnskapsgrunnlaget for rus- og avhengighetspsykologisk praksis er integrasjonen av den beste tilgjengelige kunnskap om rusens funksjoner, ulike rusmidlers fysiologiske, psykologiske og sosiale virkning samt psykologfaglig ekspertise sett i sammenheng med brukernes egenskaper, kulturelle bakgrunn og målsettinger. Kunnskapsgrunnlaget for arbeid med pasienter som har alvorlige og sammensatte problemer hentes fra teori om traumer og rusmiddelavhengighet, psykoser og rusmiddelavhengighet, teori om vold, personlighetsforstyrrelser og aggresjon. Kunnskap om ivaretakelse av pårørende som lever med familiemedlemmer med alvorlig og sammensatt problematikk vil også være sentral.
Utdanningen skal fremme psykologens samarbeidsevne med brukere, pårørende, andre relevante fagpersoner og instanser.
Gjennom kurs, praksis, veiledning og skriftlig arbeid er målet å gi psykologene en særskilt kompetanse som beskrevet til det beste for brukerne av psykologenes tjenester.
Målgruppen for det valgfrie programmet er psykologer har gjennomført det obligatoriske programmet i rus- og avhengighetspsykologi.
Programmet er også godkjent som vedlikeholdsaktivitet for psykologspesialister. Da stilles ikke krav til praksis og veiledning.
Etter valgfritt program forventes det at psykologene har fått økte kunnskaper og ferdigheter slik at psykologspesialisten både kan identifisere og adressere problematikken for personer med rus- og avhengighetsproblematikk, alvorlige og sammensatte tilstandsbilder samt ivareta pårørende. Programmet vil også bidra til at psykologen får kompetanse til å ivareta seg selv som terapeut i en utfordrende og særskilt krevende rolle.
Psykologspesialisten skal kunne beskrive, analysere og begrunne valg av metoder i yrkesutøvelsen og kunne samarbeide med andre tjenesteytere. Den spesifikke kompetansen, kunnskap og ferdigheter, utvikles gjennom deltakelse på kurs, i praksis, veiledning og ved fordypning i anbefalt litteratur.
Etter å ha deltatt på valgfritt program skal psykologene kunne:
Etter å ha gjennomført det valgfrie programmet skal psykologen ha inngående kunnskaper om:
Etter å ha gjennomført det valgfrie programmet skal psykologen kunne:
Det er knyttet ett årsverk praksis til valgfritt program i rus- og avhengighetspsykologi. Psykologen må få klinisk erfaring (som beskrevet under spesifikk kompetanse kap. 3) med rus- og avhengighetsproblematikk med individer, grupper eller systemer i løpet av dette året.
Det stilles krav om 60 timer veiledning. Veiledning kan mottas av psykologspesialist med kompetanse som er relevant for innholdet i kursene.
Veileder skal fortrinnsvis være spesialist i rus og avhengighet eller av veileder som er særskilt godkjent av fagutvalget.
Veiledningen reguleres av egne utfyllende bestemmelser for veiledning
Kursrekken er på totalt 64 timer og går over 4 ganger a 2 dager. Alle kurssamlingene bygger på teori og innlevert klinisk materiale, enten via kasusformuleringer, beskrivelse av problemstillinger video eller lydopptak. Deler av kunnskapsgrunnlaget er også felles med det obligatoriske programmet, men i det valgfrie programmet legges det mer vekt på forståelse av og tilnærminger rettet mot brukere med alvorlige og sammensatte vansker.
Etter samlingen skal psykologene ha økt kunnskap om traumepsykologi og kunnskap om metoder for systematisk kartlegging av livsbelastninger. De skal kjenne til utfordringene med å avdekke årsak til rusbruk når rusmidlene brukes for å håndtere traumereaksjoner. Utfordringer med å følge ordinære rammer for behandling når disse innebærer krav om rusfrihet, samt integrert behandling for PTSD og rusbruk tematiseres i denne samlingen.
Eksempler på kartleggingstilnærminger vil bli presentert som: Selvrapporteringsskjema, narrative metoder, screeningverktøy.
Samlingen vil fokusere på sammenhengen mellom traumer og rusmiddelavhengighet.
Etter samlingen skal psykologen:
Deltakerne skal reflektere over kasus der samtidig traumer og rusmiddelavhengighet er sentralt. Deltakerne må forvente å kunne dele sine eksempler med de øvrige deltakerne. Eksemplene kan være med fokus på system, grupper og individ.
Samlingen vil gi psykologen økte forutsetninger for å vurdere personlighetsforstyrrelse, vold og risiko.Samlingen vil bidra med økt forståelse for sammenhengen mellom personlighetsforstyrrelser, vold, aggresjonsproblematikk og rusmiddelavhengighet og hvilken betydning det kan få for psykologens behandlingsarbeid/habiliteringsarbeid.
Psykologen vil få økte kunnskaper om:
Deltakerne skal reflektere over eksempler fra egen praksis der arbeid med samtidig personlighetsforstyrrelse og rusmiddelavhengighet er sentralt. Deltakerne bes reflektere over egne utfordringer og styrker i møte med pasientene. Deltakerne må forvente å kunne dele sine eksempler med de øvrige deltakerne. Eksemplene kan være med fokus på system, grupper og individ.
Etter samlingen skal psykologen forstå sammenhengen mellom psykoser og rusmiddelavhengighet.
Psykologen skal kjenne til:
Samlingen vil også gi innsikt i hvordan ulike kommuner/bydeler arbeider med samhandling og organisering av ulike tjenester for å oppnå bedring og habilitering for disse pasientene.
Deltakerne skal reflektere over eksempler fra egen praksis der arbeid med samtidig psykose og rusmiddelavhengighet er sentralt. Deltakerne må forvente å kunne dele sine eksempler med de øvrige deltakerne. Eksemplene kan være med fokus på system, grupper og individ.
Deltakerne leverer inn eksempler fra praksis. Målet med samlingen er å bidra til at psykologene ser sammenhenger mellom utfordringer i klinisk praksis og de spesifikke kunnskapene som undervisningen på programmet har gitt. Samlingen vil også gi psykologen økt trygghet i å presentere kliniske utfordringer for arbeidet med pasienter med personlighetsforstyrrelser, vold, aggresjonsproblematikk og rusmiddelavhengighet.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.