21. desember 2017 (endret 02. februar 2023)
Målbeskrivelsen skal tydeliggjøre målet med det valgfrie programmet i psykologfaglig arbeid med omsorgsbetingelsene til barn i barnevernet og hvilke utdanningsaktiviteter som bidrar til at psykologene utvikler den nødvendige kompetansen.
I den første delen av beskrivelsen er hensikten med det valgfrie programmet beskrevet, samt hvilken rolle og oppgaver dette programmet kvalifiserer for. I andre del av dokumentet beskrives det forventede læringsutbyttet, mens den tredje delen inneholder en beskrivelse av utdanningsaktivitetene tilknyttet valgfritt program i psykologfaglig arbeid med omsorgsbetingelsene til barn i barnevernet.
Det valgfrie programmet skal bidra til at psykologer utøver sitt yrke i overensstemmelse med fagetiske og samfunnsmessige krav. Programmet består av kurs, praksis og veiledning og målet er å gi psykologene en særskilt kompetanse for den aktuelle målgruppen til psykologens tjenester.
Norsk psykologforening har vedtatt Prinsipperklæring om evidensbasert praksis. Dette betyr at all psykologvirksomhet skal baseres på en integrering av den best tilgjengelige forskningen med klinisk ekspertise sett i sammenheng med pasientens egenskaper, kulturelle bakgrunn og ønskemål. Norsk psykologforening forutsetter at all utdanningsvirksomhet baserer seg på dette prinsippet.
Det valgfrie programmet i psykologfaglig arbeid med omsorgsbetingelsene til barn i barnevernet skal gi deltageren økt kompetanse i psykologisk arbeid med barn og unge med utfordrende omsorgsbetingelser. Deltakerne vil få økt kjennskap til lovverk, forvaltning og hvordan barnevernet er organisert på statlig og kommunalt nivå. Det er også en målsetting å øke kompetansen om barnevernsundersøkelser, vurderinger og tiltak. Arbeidet med barns omsorgsbetingelser retter seg både mot barnet/ungdommen, omsorgsgivere, systemet rundt og forvaltningen på ulike nivåer.
Det valgfrie programmet skal inkludere formidling av brukererfaringer. Det skal legges gjennomgående vekt på barn og unges subjektive opplevelser av sine omsorgsbetingelser og omsorgsbehov.
Dette valgfrie programmet gir økt rolleforståelse for psykologer i arbeid med barn og unges omsorgsbetingelser:
• Psykologens rolle på kommunalt nivå kan være i barneverntjenesten, helse- og sosialtjenesten eller i opplæringstjenesten
• Psykologens rolle på statlig nivå kan være institusjoner, spesialiserte tiltak, oppfølgingstjenesten, forvaltning, kompetansesentre eller ved universitet og høyskole (undervisning og forskning)
Det valgfrie programmet gir i tillegg økt kunnskap om forvaltning av relevant lovverk og psykologisk kunnskap i en barnevernfaglig sammenheng.
Aktuelle psykologoppgaver i disse kontekstene kan være kartlegging og vurdering av barn/ungdom og omsorgspersoners psykiske helse, omsorgssituasjon, utvikling, relasjoner og samspill, samt konsultasjonsarbeid i sammensatte vurderinger av barns omsorgssituasjon.
Andre aktuelle arbeidsoppgaver er planlegging, gjennomføring og evaluering av hjelpetiltak rettet mot barn/unge og deres omsorgspersoner, herunder relasjonsarbeid, håndtering av utfordrende atferd, og foreldreveiledning.
Fag- og kvalitetsutvikling av barneverntjenester, blant annet veiledning/konsultasjon, faglig formidling, metodeutvikling og -implementering er sentrale psykologfaglige oppgaver som dette programmet kvalifiserer for.
Det valgfrie programmet gir i tillegg økt kunnskap om forvaltning av relevant lovverk og psykologisk kunnskap i en barnevernfaglig sammenheng.
Psykologer må ha fullført fellesprogram og obligatorisk program til spesialitetene i barne- og ungdomspsykologi, voksenpsykologi, familiepsykologi eller samfunn- og allmennpsykologi.
Psykologspesialister kan søke opptak til kursene som vedlikeholdsaktivitet. Da stilles ikke krav til praksis og veiledning.
Gjennom det valgfrie programmet i psykologfaglig arbeid med omsorgsbetingelsene til barn i barnevernet forventes det at psykologens profesjonskompetanse utvikles, slik at psykologspesialisten kan mestre komplekse og sammensatte oppgaver på dette feltet
Psykologen skal få økte kunnskaper om:
Etter å ha gjennomført det valgfrie programmet skal psykologen ha følgende ferdigheter:
Det valgfrie programmet består av veiledning, praksis og kurs. Det er krav om ett år med relevant praksis, 60 timer med veiledning og 64 timer med kurs. Det anbefales at kurstilbyder setter opp forslag til litteraturliste. Kurs, veiledning og praksis er arenaer for integrasjon av kunnskaper og ferdigheter, som til sammen skal utgjøre psykologens totale kompetanse.
Psykologen skal kunne dokumentere ett årsverk med praksis i en kontekst hvor barn og unges omsorgsbetingelser er et sentralt arbeidsområde. Det kan for eksempel være i statlig, kommunalt eller privat barnevern, kommunale helsetjenester eller psykisk helsevern for barn og unge. Praksis innen f.eks. familievern, kommunale psykologtjenester eller omsorgsrettede veiledningstjenester som sakkyndig, barneansvarlig, veileder til fosterhjem e.l. kan også godkjennes.
Praksisen må ha elementer av undersøkelse, tiltaksvurdering, veiledning og konsultasjon.
Veileder skal være spesialist i barne- og ungdomspsykologi eller annen spesialist som er særskilt godkjent av fagutvalget. Det er ønskelig at veileder har erfaring fra arbeid med barn og unges omsorgsbetingelser.
Veiledning reguleres av egne utfyllende bestemmelser for veiledning
Kursrekken består av 64 timer fordelt på fire kurs à 2 dager
Etikk, brukerperspektiv og relevant lovverk skal være røde tråder gjennom alle de fire kursene.
Etter kurs 1 skal psykologen:
Etter kurs 2 skal psykologen:
Etter kurs 3 skal psykologen:
Etter kurs 4 skal psykologen:
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.