30. november 2016 (endret 08. februar 2023)
Målbeskrivelsen skal tydeliggjøre målet med det valgfrie programmet og hvilke utdanningsaktiviteter som skal bidra til at psykologene utvikler forventet
kompetanse
Dokumentet gir grunnlaget for psykologenes vurdering av egen utvikling og egne prestasjoner. Det gir grunnlag for veiledernes tilbakemeldinger på psykologenes kompetanseutvikling underveis i utdanningen og bedømming av faktisk læringsutbytte til slutt.
Spesialistutdanningen skal bidra til at spesialister utøver sitt yrke i overenstemmelse med de fagetiske og samfunnsmessige krav. Gjennom kurs, praksis og veiledning er målet å gi psykologene en særskilt metodekompetanse, profesjonskompetanse og
samarbeidskompetanse i sitt arbeide til det beste for brukerne.
Norsk psykologforening har vedtatt Prinsipperklæring om evidensbasert praksis. Det vil si prinsippet om at all psykologvirksomhet skal baseres på en integrering av beste tilgjengelige forskning med klinisk ekspertise sett i sammenheng med pasientens egenskaper, kulturelle bakgrunn og ønskemål. Målbeskrivelsen skal tydeliggjøre forventet læringsutbytte for det valgfrie programmet og hvilke krav som stilles til
deltakerne.
Programmet har som mål å gi økt kompetanse i parterapi for psykologer som arbeider innen ulike tjenesteområder.
Målgruppen for det valgfrie programmet er psykologer som skal bli spesialister og som ønsker mer kunnskap om parterapi. Det er krav til at psykologene som skal ta dette valgfrie programmet har gjennomført obligatorisk program til egen spesialitet (programmet kan likevel ikke godkjennes som valgfritt program til alle spesialiteter. Se oversikt over hvilke valgfrie program som er godkjent til de ulike spesialiteten).
Programmet er godkjent som vedlikeholdsaktivitet for psykologspesialister. Da stilles ikke krav til praksis og veiledning.
Gjennom praksis, veiledning og kurs forventes det at psykologene utvikler sin kompetanse i å arbeide med par i sin psykologpraksis.
3.1 Spesifikke kunnskaper
Psykologene vil få økte kunnskaper om:
Psykologene vil få økte ferdigheter i å:
Det valgfrie programmet består av praksis, veiledning og kurs. Det stilles særskilte krav til relevant praksis, og at psykologene legger fram videomateriale fra egne samtaler. Det anbefales at kurstilbyder setter opp forslag til litteraturliste. Utvikling av ferdigheter skjer primært i praksis, men sammen er praksis, veiledning og kurs arenaer for integrasjon av kunnskap og ferdigheter.
Psykologen skal være i praksis hvor terapeutisk arbeid av kortere og lengre varighet
med par tilsvarer 20 % av stilling.
Det stilles krav til 60 timer veiledning til det valgfrie programmet. Veileder skal være spesialist i familiepsykologi eller særskilt godkjent
av fagutvalget.
Veiledningen reguleres av egne utfyllende bestemmelser for veiledning
Målet med kursene (4 samlinger på til sammen 64 timer) er å øke deltakernes forutsetninger for å arbeide med par. Det skal være en sammenheng mellom
kursekvensene og det legges stor vekt på egenaktivitet og erfaringsbasert læring. Disse kursene skal tematisere ferdigheter som må utvikles også gjennom praksis og veiledning.
Etter den første samlingen vil deltakerne ha økte kunnskaper om:
Etter kurs 2 og 3 vil deltakerne ha økte forutsetninger for å:
I løpet av disse to samlingene vil deltakerne gjøres kjent med ulike parterapeutiske metoder og de vil få anledning til å øve på gjennomføring av parterapeutiske metoder med realistiske intervensjoner.
Etter samling 4 vil deltakerne ha økte kunnskaper om strukturelle faktorers (arbeid,
arbeidsfordeling, økonomi) betydning for parforhold.
Etter samling 4 vil psykologene ha økt forståelse for betydning av sex og hvilke faktorer som påvirker seksualitet. Det er et mål at samlingen skal bidra til at deltakerne opplever økt trygghet i å snakke om temaer som omhandler seksualitet og tabuer i parforhold og at de kan skape rammer for at paret kan ta opp temaer som omhandler seksualitet og tabuer i parforhold
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.