29. februar 2016 (endret 11. august 2022)
Målbeskrivelsen skal tydeliggjøre målet med det valgfrie programmet i organisasjon og ledelse og hvilke utdanningsaktiviteter som skal bidra til at psykologene utvikler forventet kompetanse.
Dokumentet skal beskrive:
Dokumentet gir grunnlaget for psykologenes vurdering av egen utvikling og egne prestasjoner samt grunnlag for veiledernes tilbakemeldinger på psykologenes kompetanseutvikling underveis i utdanningen, og bedømming av faktisk læringsutbytte til slutt.
Norsk psykologforening har vedtatt Prinsipperklæring om evidensbasert praksis. Det vil si prinsippet om at all psykologvirksomhet skal baseres på en integrering av den beste tilgjengelige forskningen med klinisk ekspertise sett i sammenheng med pasientens egenskaper, kulturelle bakgrunn og ønskemål. Norsk psykologforening forutsetter at all utdanningsvirksomhet baserer seg på dette prinsippet.
Det valgfrie programmet i organisasjon og ledelse skal kvalifisere deltakerne til å kunne bidra mer til faglig og organisatorisk utvikling på arbeidsplassen, og til å kunne gå inn i lederroller i ulike sektorer.
Gjennom programmet vil psykologers kompetanse fra grunn- og videreutdanning knyttes til organisasjonsutvikling, lederutvikling og ledelse.
Programmet vil også styrke kompetansen til psykologer innen områder som ikke naturlig tilhører psykologenes grunnkompetanse, for eksempel rekruttering, økonomi og ressursstyring.
Programmet skal gi kunnskap om ulike systemer og organisasjonsmodeller, og om hvordan disse finansieres, styres og kan utvikles.
Deltakerne får vurdert sine egne forutsetninger for å ta en lederrolle gjennom bruk av evidensbaserte verktøy, og programmet skal bidra til at psykologene vurderer om ledelse er noe de ønsker å ta ansvar for.
Programmet svarer på et ønske fra flere fagutvalg om et sterkere fokus på organisasjon og ledelse, samt en tidligere høring, der det fra arbeidsgiversiden ble etterlyst at flere psykologer tar ledelsesansvar.
Programmet er rettet mot psykologer som ønsker å bidra til å utvikle organisasjoner og god ledelse. Det inngår i spesialistutdanningen eller kan tas som en vedlikeholdsaktivitet av spesialister som ønsker mer kunnskap og ferdigheter relevant for ledelse. Det er ingen spesifikke krav til forkunnskaper utover psykologutdanningen. Det vil også være nyttig for nye ledere som ønsker en økt forståelse for lederoppgaver og organisatoriske sammenhenger. Programmet kan ikke godkjennes som en del av spesialiteten i organisasjonspsykologi.
Psykologspesialister kan søke opptak til programmet som vedlikeholdsaktivitet. Det stilles krav til deltakelse i gruppeveiledning i tilknytning til kursene.
Programmet skal:
Etter å ha deltatt på programmet forventes det at psykologene:
Kjenner til sentrale teorier om team og teamutvikling og kunne gjøre rede for hva
som kjennetegner effektive team
Etter å ha deltatt på programmet forventes det at psykologene:
Det kreves 1 års praksis til det valgfrie programmet.
Relevant praksis er prosjektarbeid/oppgaver som er nyttige for virksomheten og som gir innsikt i ledelsesoppgaver, som for eksempel endringsarbeid, kvalitetsarbeid, resultat og oppfølgingsarbeid, m.m.
Praksis i ulike typer av virksomheter godkjennes. Det er en forutsetning at psykologen jobber i en organisasjon. Det forutsettes, og må kunne dokumenteres via praksisattest, at psykologen har arbeidsoppgaver som er relevante for innholdet i kursprogrammet.
Eksempler på relevante arbeidsoppgaver er alle former for ledelse, inkludert prosjektledelse, teamledelse eller faglig ledelse. Likeledes vil ulike former for utviklingsarbeid, eks. kvalitetsutviklingsarbeid, samt en rolle der konsultasjon inngår være relevant.
Det kreves 60 timer veiledning til det valgfrie programmet. 32 timer av veiledningen organiseres i veiledningsgrupper som er knyttet til de fire kurssamlingene. Det legges vekt på oppfølging og erfaringsdeling knyttet til deltakernes jobboppgaver/utfordringer og de prosjektoppgavene som er en del av det valgfrie programmet. Veileder skal være spesialist i organisasjonspsykologi, eller annen spesialist med bred erfaring innen fagområdet.
Psykologens utvikling blir vurdert av veileder(e) underveis i utdanningen og til slutt. Kriteriene for vurderingen ligger i beskrivelsen av forventet læringsutbytte i målbeskrivelsen. Psykologforeningens veiledningskontrakt skal inngås.
Programmet består av 64 timer kurs (4 samlinger over 2 dager)
Det legges vekt på en praktisk tilnærming og trening på konkrete lederferdigheter på kursene.
Gruppearbeid og arbeid med case blir vektlagt.
Kurs 1:
Etter samlingen skal psykologen:
Kurs 2:
Etter samlingen skal psykologen:
Kurs 3:
Etter samlingen skal psykologen:
Kurs 4:
Etter samlingen skal psykologen (koblet til 1. samling):
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.