30. november 2016 (endret 25. oktober 2022)
Målbeskrivelsen skal tydeliggjøre målet med det valgfrie programmet og hvilke utdanningsaktiviteter som skal bidra til at psykologene utvikler forventet
kompetanse.
Dokumentet skal beskrive:
Dokumentet gir grunnlaget for psykologenes vurdering av egen utvikling og egne prestasjoner samt grunnlag for veiledernes tilbakemeldinger på psykologenes kompetanseutvikling underveis i utdanningen, og bedømming av faktisk læringsutbytte til slutt.
Spesialistutdanningen skal bidra til at spesialister utøver sitt yrke i overenstemmelse med fagetiske og samfunnsmessige krav. Gjennom kurs, praksis, veiledning og skriftlig arbeid er målet å gi psykologene en særskilt metodekompetanse, profesjonskompetanse og samarbeidskompetanse i sitt arbeide til det beste for brukerne.
Norsk psykologforening har vedtatt Prinsipperklæring om evidensbasert praksis. Det vil si prinsippet om at all psykologvirksomhet skal baseres på en integrering av beste tilgjengelige forskning med klinisk ekspertise sett i sammenheng med pasientens egenskaper, kulturelle bakgrunn og ønskemål.
Menneskelige fenomener og problemer kan forstås på mange måter. Ulike forståelsesmåter gir grunnlag for ulike terapeutiske tilnærminger både i gruppe og individuelt. Det er vesentlig at psykologer behersker flere måter å forstå og behandle problemer på, at psykologisk praksis er empirisk fundert, har tilfang fra flere kunnskapstradisjoner og teoretiske perspektiver, og er preget av kontinuerlig faglig utvikling. Gruppedeltagelse kan fremme tilhørighet, gjenkjennelse, håp og erfaring med å være betydningsfull for andre. I tillegg gir en gruppe muligheter for å oppdage nye sider ved seg selv i samhandling med andre, og til å prøve ut nye mestringsstrategier.
Det valgfrie programmet skal primært gi psykologer kompetanse i å drive terapeutiske grupper innenfor ulike tjenesteområder.
Programmet gir økt forståelse av og ferdigheter i å anvende gruppepsykologiske prinsipper og perspektiver, i tillegg til utvikling av trygghet og personlig stil som gruppeterapeut.
Målgruppen for det valgfrie programmet i gruppeterapi er psykologer som har gjennomført fellesprogrammet, og som ønsker mer kunnskap om gruppeterapi. Valgfritt program i gruppeterapi er godkjent til spesialitetene i voksenpsykologi, rus- og avhengighetspsykologi, habiliteringspsykologi, eldrepsykologi, arbeidspsykologi, samfunns- og allmennpsykologi, barne- og ungdomspsykologi , familiepsykologi og klinisk helsepsykologi.
Psykologspesialister kan også delta på programmet som vedlikeholdsaktivitet. Da stilles ikke krav til praksis og veiledning.
Etter endt valgfritt program i gruppeterapi skal psykologen ha generell kunnskap om gruppepsykologi og gruppeprosesser. Videre skal psykologen beherske spesifikke gruppeterapeutiske arbeidsformer og intervensjoner knyttet til forskjellige fenomener og problemstillinger.
Gjennom det valgfrie programmet i gruppeterapi forventes det at psykologens generelle profesjonskompetanse utvikles slik at psykologspesialisten kan mestre komplekse og sammensatte oppgaver innenfor gruppeterapi.
Valgfritt program i gruppeterapi gir kunnskap om:
Valgfritt program i gruppeterapi gir ferdigheter i å:
Det er krav til overveiende grad av samtidighet i praksis, veiledning og kurs. Det valgfrie programmet består av ett årsverk praksis, 60 timer veiledning og 64 timer kurs. Kunnskapstilegnelse skjer primært gjennom kursdeltakelse og fordypning i litteratur. Utvikling av ferdigheter skjer primært i praksis, men praksis, kurs og veiledning er arenaer for integrasjon av kunnskap og ferdigheter. Variert praksis er en forutsetning for å utvikle spesialistkompetanse.
Psykologen skal være i praksis med gruppeterapi. Psykologen skal lede en terapigruppe eller ha muligheter for å starte opp en slik gruppe. Dette gjelder også psykoedukative grupper.
Det kreves 60 timer veiledning til det valgfrie programmet. Det er krav til at 40 av disse timene gis som gruppeveiledning. Veileder skal være psykologspesialist og ha bred kompetanse og erfaring med gruppeterapeutisk arbeid. Veiledningen reguleres av egne utfyllende bestemmelser for veiledning
Målet med kursene (4 samlinger på til sammen 64 timer over ett år) er å øke deltakernes forutsetninger for å kombinere forskningsbasert kunnskap, klinisk
ekspertise, pasientens ønskemål i tråd med prinsipperklæringen om evidensbasert praksis og i lys av den konkrete yrkesutøvelsen. Kursene skal gi økte forutsetninger for å beskrive, analysere og begrunne valg av tilnærminger.
Målet for samlingen er at deltakerne skal å få bedre forståelse for det spesifikke ved gruppeterapi, rasjonale for intervensjoner på gruppenivå, og motivasjon for gruppeterapi som metode.
Læringsutbytter for første samling er:
Målet med samlingen er økt kunnskap om virksomme faktorer og hvordan fremme disse i terapien. I tillegg vil samlingen gi økt forståelse av terapeutrollen i gruppebehandling til forskjell fra individuell behandling, og økt innsikt om seg selv som gruppeterapeut og i koterapeutrollen.Psykologen vil få økte ferdigheter i å identifisere gruppens ulike faser, og til å håndtere gruppefenomener og motstand i disse fasene.
Læringsutbytter for andre samling er:
Målet med denne samlingen er økt forståelse og ferdighetstrening i gruppemetodikk og intervensjoner, samt få økt trygghet og repertoar som gruppeterapeut.
Læringsutbytter for tredje samling er:
Målet med denne samlingen er å integrere kandidatens kunnskaper og ferdigheter i gruppeterapi og gruppeledelse gjennom et helt gruppeterapiforløp. Deltageren vil bli tydeligere på egne styrker og svakheter som terapeut generelt og gruppeterapeut spesielt. Psykologen vil kunne anvende egen gruppeerfaring fra kurset i arbeidet som gruppeterapeut.
Læringsutbytter for fjerde samling er:
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.