13. juni 2019 (endret 10. januar 2023)
Målbeskrivelsen tydeliggjør målet med det valgfrie programmet og hvilke utdanningsaktiviteter som bidrar til at psykologene utvikler forventet kompetanse
Dokumentet skal beskrive:
Dokumentet gir grunnlaget for psykologenes vurdering av egen utvikling og egne prestasjoner samt grunnlag for veiledernes tilbakemeldinger på psykologenes kompetanseutvikling underveis i utdanningen, og bedømming av faktisk læringsutbytte til slutt.
Spesialistutdanningen skal bidra til at spesialister utøver sitt yrke i overensstemmelse med de fagetiske og samfunnsmessige krav. Gjennom kurs, praksis og veiledning er målet å gi psykologene en særskilt metodekompetanse, profesjonskompetanse og samarbeidskompetanse i sitt arbeide til det beste for brukerne.
Norsk psykologforening har vedtatt Prinsipperklæring om evidensbasert praksis. Det vil si prinsippet om at all psykologvirksomhet skal baseres på en integrering av beste tilgjengelige forskning med klinisk ekspertise sett i sammenheng med brukerens egenskaper, kulturelle bakgrunn og ønskemål. Målbeskrivelsen skal tydeliggjøre forventet læringsutbytte og hvilke krav som stilles til deltagerne.
Programmet vil favne om temaer som psykologer ofte møter i arbeid med familier og systemer. Dette inkluderer ulike samspillsmønstre i familier, familieterapeutiske tilnærminger ved psykisk lidelse og andre problemer i par, familier og større systemer. Tematikk kan mer spesifikt handle om livsløpsutfordringer, store overganger, tap, kriser og konflikter. Eksempelvis kan det dreie seg om familier preget av vold, rus, somatisk og psykisk lidelse. Programmet gir grunnlag for en relasjonell forståelse av utvikling, opprettholdelse og bedring av problemer. Temaet konfliktarbeid løftes fram, både med tanke på å møte familiemedlemmer og samarbeidspartnere. Det legges vekt på prosessarbeid der hele familien eller systemet er delaktige i terapien. Rammen er en multifaktoriell og kontekstuell forståelse av psykiske lidelser og det terapeutiske arbeidet.
Valgfritt program i avansert familiepsykologi og systemisk arbeid er et påbygningsprogram som krever at deltaker har gjennomført det obligatoriske programmet i familiepsykologi eller barne- og ungdomspsykologi.
Psykologer som har fullført andre obligatoriske program og som har minst 2 års erfaring med familiepsykologi kan søke om opptak til dette programmet til Psykologforeningen.
Programmet godkjennes også som vedlikeholdsaktivitet for psykologspesialister. Da stilles ikke krav til praksis og veiledning.
Gjennom praksis, veiledning og kurs forventes det at psykologene utvider sin kompetanse i arbeid med par, familier og større systemer.
Psykologene vil få økte kunnskaper om:
Psykologene vil få økte ferdigheter i:
Det valgfrie programmet består av praksis, veiledning og kurs. Det stilles særskilte krav til relevant praksis, og at psykologene legger fram videomateriale fra egne samtaler. Det anbefales at kurstilbyder setter opp forslag til litteraturliste. Utvikling av ferdigheter skjer primært i praksis, men sammen er praksis, veiledning og kurs arenaer for integrasjon av kunnskap og ferdigheter.
Det er knyttet ett årsverk praksis til det valgfrie programmet i avansert familiepsykologi og systemisk arbeid. Psykologen skal være i praksis hvor terapeutisk arbeid av kortere og lengre varighet med familier utgjør minimum 50 % av arbeidsoppgavene
Det stilles krav til 60 timer veiledning til det valgfrie programmet. Veileder skal fortrinnsvis være spesialist i familiepsykologi eller særskilt godkjent av fagutvalget.
Veiledningen reguleres av utfyllende bestemmelser for veiledning: https://www.psykologforeningen.no/medlem/kurs-og-utdanning/spesialistutdanningen/spesialitetene-i-psykologi/utfyllende-bestemmelser-for-veiledning-ny-ordning
Målet med kursene (fire samlinger på til sammen 64 timer) er å øke deltakernes forutsetninger for å arbeide med familier og større systemer. Det skal være en sammenheng mellom kurssekvensene og det legges stor vekt på egenaktivitet og erfaringsbasert læring. Disse kursene skal tematisere ferdigheter som må utvikles gjennom praksis og veiledning.
Etter den første samlingen vil deltakerne ha utvidet kunnskap om og ferdigheter i:
Etter den andre samlingen vil deltakerne ha utvidet kunnskap om og ferdigheter i:
Etter den tredje samlingen vil deltakerne ha utvidet kunnskap om og ferdigheter i:
Etter den fjerde samlingen vil deltakerne ha utvidet kunnskap om og ferdigheter i:
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.