09. juni 2017 (endret 16. august 2022)
Målbeskrivelsen skal tydeliggjøre målet med det valgfrie programmet og hvilke utdanningsaktiviteter som skal bidra til at psykologene utvikler forventet kompetanse.
Dokumentet skal beskrive:
Dokumentet gir grunnlaget for psykologenes vurdering av egen utvikling og egne prestasjoner. Det gir grunnlag for veiledernes tilbakemeldinger på psykologenes kompetanseutvikling underveis i utdanningen og bedømming av faktisk læringsutbytte til slutt.
Spesialistutdanningen skal bidra til at spesialister utøver sitt yrke i overenstemmelse med de fagetiske og samfunnsmessige krav. Gjennom kurs, praksis og veiledning er målet å gi psykologene en særskilt metodekompetanse, profesjonskompetanse og samarbeidskompetanse i sitt arbeide til det beste for brukerne.
Norsk psykologforening har vedtatt Prinsipperklæring om evidensbasert praksis. Det vil si prinsippet om at all psykologvirksomhet skal baseres på en integrering av beste tilgjengelige forskning med klinisk ekspertise sett i sammenheng med pasientens egenskaper, kulturelle bakgrunn og ønskemål. Norsk psykologforening forutsetter at all utdanningsvirksomhet baserer seg på dette prinsippet.
Å veilede andre yrkesutøvere er en sentral oppgave for psykologer. Likevel er det ofte lite fokus på dette i grunnutdanningen. Mange får veiledningsoppgaver tidlig i karrieren sin, noe som kan være en utfordring på flere måter. Utfordringene kan blant annet bestå i følgende:
Målgruppen for dette programmet er psykologer som veileder andre yrkesutøvere som pedagoger, sykepleiere, helse- og omsorgsarbeidere etc. på ulike arenaer og i ulike organisasjoner. Programmet kan også være aktuelt for psykologer som arbeider i organisasjoner som ikke tilbyr helsetjenester, men hvor veiledning av andre yrkesutøvere er sentralt.
Det forutsettes at man arbeider på et sted der veiledning av andre yrkesutøvere er en viktig arbeidsoppgave. Fellesprogrammet må være gjennomført før oppstart av valgfritt program.
Programmet er også egnet som vedlikeholdsaktivitet for psykologspesialister, og da gjelder ikke krav til veiledning og praksis.
Det forventes at programmet vil øke psykologens kompetanse på å gi veiledning til andre yrkesutøvere, både individuelt og i grupper.
Etter gjennomført program forventes det at deltagerne:
Etter å ha deltatt på programmet forventes det at deltakerne:
Etter å ha deltatt på programmet forventes det at psykologene:
Det er krav om ett årsverk praksis til det valgfrie programmet i spesialistutdanningen. Praksis i ulike typer av virksomheter godkjennes, men psykologen må kunne dokumentere en eller flere personer i veiledning som har en annen yrkesbakgrunn
Det forutsettes at psykologen har arbeidsoppgaver som er relevante for innholdet i programmet. Eksempler på relevante arbeidsoppgaver er alle former for veiledning av andre yrkesgrupper, eksempelvis ledergrupper, pedagoger, helse- og sosialfagarbeidere på bo-enheter, institusjoner m.m.
Det kreves 60 timer veiledning til det valgfrie programmet for psykologer som skal veilede andre yrkesgrupper. Veileder skal være psykologspesialist, alternativt en psykolog med mye veiledningserfaring. Dersom veileder ikke er psykologspesialist må vedkommende søkes forhåndsgodkjent.
Det legges vekt på oppfølging og erfaringsdeling knyttet til deltakernes arbeidsoppgaver/utfordringer i egen veiledning.
Veiledningen reguleres for øvrig av egne utfyllende bestemmelser for veiledning.
Kursrekken består av 64 timer fordelt på 4 samlinger.
Det legges opp til variert metodikk. Ulike temaer blir presentert i form av forelesning, men siden veiledning er et praktisk fagfelt, vil det bli gjennomført gruppeøvelser på samlingene, hvor det legges opp til at hver enkelt kursdeltager får øve seg i rollen som veileder og mottar direkte tilbakemelding fra kurslederne. Det blir gitt metodeopplæring i grunnleggende veiledningsmetoder, i tillegg til drøftinger både i plenum og i grupper.
Mellom samlingene blir det gitt ulike hjemmeoppgaver som anbefales gjennomført mellom samlingene i de veiledningsforholdene som deltakerne selv veileder.
Etter samlingen skal deltakerne forstå forskjellen på ulike veiledningsoppdrag og oppdragets konsekvenser for forventningsavklaring, veiledningsform og kunne sette veiledningen inn i en riktig kontekst ut fra organisasjons- og tverrfaglig kompetanseforståelse.
Forventet læringsutbytte:
Etter samlingen skal deltakerne ha forståelse for hvordan relasjoner vil påvirke veiledningen (kollegaer, interne/eksterne konsulenter, samarbeidspartnere) og hvordan ulike gruppeprosesser i veiledningen oppstår og håndteres. Videre skal deltagerne vite hvordan man gir tilbakemeldinger i gruppe på best mulig måte.
Forventet læringsutbytte:
Etter samlingen skal deltakerne ha kjennskap til egne «blind spots» og hvordan gi tilbakemeldinger på andres. Samlingen skal gi forståelse for ulike fagetiske utfordringer som kan oppstå i veiledning og erfaring med å sette seg inn i «den andres posisjon».
Forventet læringsutbytte:
Etter samlingen skal deltakerne kunne velge metode ut fra problemstilling, gi veiledning med fokus på prosess og sak, ha kjennskap til gruppeledelse, samt kvalitetssikring av eget og andres arbeid.
Forventet læringsutbytte:
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.