Hva er kollegastøtte?

Kollegastøtten skal være en partner som du kan diskutere med om hva du bør gjøre hvis du havner i en vanskelig situasjon.

Psykologforeningens kollegastøtter gir deg kollegiale råd. De yter ikke helsehjelp, og fører derfor ikke journal. Hver lokalavdeling har sine kollegastøtter.  De er gratis for medlemmer og ingen får vite at du oppsøker dem.

Vi vet at veiledning og egenbehandling er viktig, men vi vet også at situasjoner oppstår der det personlige og faglige liv kan komme i krise. Hvem er ikke fortvilet når ekteskapet hangler, skilsmissen truer, eller allerede er et faktum? Eller når en er rykende uenig med sjefen? Eller en er fullstendig opprådd på grunn av arbeidspresset, og ligger langt etter i å sluttføre journaler? Eller en har fått en alvorlig sykdom. Og hvor en blir usikker på om en kan snakke om dette med kolleger eller leder.

Det er vanlig å oppleve problemer i det personlige liv. Vi vet at de få psykologene som mister autorisasjonen, ofte er i en fase hvor det var krise i det personlige liv. Større eller mindre kriser møter vi alle i livet. Når livets kriser går ut over jobben eller det har blitt tiltagende umulig i det profesjonelle arbeidet, da er kollegastøttene gode å ha. Hvilke tegn en skal en være særlig obs på kan du lese mer om under.

Psykologforeningens kollegastøtteordning oppsøkes av anslagsvis 30-40 kolleger hvert år. Det hele startet opp for rundt 20 år siden, med tilbud i ett fylke. Fra 2014 har det vært et tilbud i alle landets lokalavdelinger. Til sammen snakker kollegastøttene med psykologer i om lag 150 timer hvert år.

Er det noe du lurer på om kollegastøtteordningen – kontakt Anders Skuterud i sekretariatet.

Hva slags tegn skal en være oppmerksom på?

• Når du blir veldig usikker på forhold ved din praksis, og du vegrer deg for å snakke med kolleger om det
  • Du ligger langt etter i å gjøre ferdig journaler. NB! Gjelder både privatpraktiserende og ansatte
  • Du får liten tid til å lese fagartikler
  • Du er middelaldrene og ekteskapet hangler/tar slutt (ja, dette er faktisk et faretegn. Vær obs, særlig ved hanglende ekteskap)
  • Du kommer inn i en oppjaget og uryddig livsførsel der arbeidstiden blir uregelmessig
  • Du drikker alkohol hver dag
  • Du etablerer doble relasjoner: grensene mellom arbeid og privatliv viskes ut. Det er for eksempel ikke uten videre OK å etablere sosiale relasjoner med klienter på Facebook
  • Du får for lite faglig fellesskap. Har du kuttet ut den felles lunsjen?
  • Du sniker deg inn på kontoret på lørdager uten å registrere det som arbeidstid
  • Du har tenkt gjennom hvordan du slapper av, men har du fulgt det opp i praksis?
  • Du har for få faglige og personlige fortrolige å snakke med om kollegiale saker, og om saker av privat karakter
  • Du mangler et kollegialt fellesskap over tid. Har du en kollegagruppe, veiledningsgruppe eller liknende, som har møttes i år etter år?