Hedersgjest

I spalten Hedersgjest publiserer vi regelmessig intervjuer med gode fagfolk fra hele landet. Kjenner du noen som fortjener oppmerksomhet for stort eller smått, noe uventet, nytt, morsomt eller alvorlig som har allmenn interesse? Send tips til per@psykologforeningen.no.

Møt våre hedersgjester:

Da Anders Skuterud meldte seg til tjeneste i Psykologforeningen for første gang, krabbet Andreas Høstmælingen fremdeles rundt med fuktig nese i en sandkasse i barndomsbyen Lillehammer. 1. juli overlot den eldre fagsjefrattet til den yngre. Anders Skuterud og Andreas Høstmælingen er psykologforeningen.nos hedersgjester i august.

Domnine Lecoq

Etter opptøyene på Maidan-plassen i Kiev i februar var det mange traumatiserte mennesker – også psykologer og psykiatere. Franskfødte Domnine Marie Lecoq ved Dalane DPS i Stavanger, dro for å hjelpe i regi av Leger uten grenser og er psykologforeningen.nos Hedersgjest i mai.

Ole Jacob Madsen

Til syvende og sist er det kanskje den evige jakten på det optimaliserte selvet som gjør oss psykisk syke, og mange psykologer som leder an i jaktlaget. Omtrent slik kan man lese psykolog og filosof, førsteamanuensis Ole Jacob Madsen. Han protesterer i hvert fall ikke når vi presenterer ham for tolkningen.

Anja Høye Rogde

Hedersgjest:

Kommunepsykolog i Fjell, Anja Høye Rogde, vil gi helsesøstrene effektive verktøy for å forebygge angstlidelser hos unge. Med et forskningsmiljø i ryggen og tre millioner i potten har hun stor tro på suksess. Anja er psykologforeningen.nos hedersgjest i februar.

Halvor Kjølstad

Som guttunge lærte han å banne og spille poker av drankere. Som voksen vil han gjerne bli husket for sitt bidrag til at psykologer oppfører seg ordentlig i samfunnet. Under Psykologforeningens landsmøte ble han honorert for innsatsen med æresmedlemskap. Kjølstad er én av to hedersgjester i november.

An-Magritt Aanonsen

Ingen har sittet lenger som president i Norsk Psykologforening enn An-Magritt Aanonsen. Hennes 12 år i høvdingsetet sammenfaller med en av de største vekstperiodene for psykologer i Norge. Under innledningen av Psykologforeningens landsmøte ble hun hedret med æresmedlemskap og er en av våre to hedersgjester for november.

Helge Holgersen.

Han advarer terapeuter mot å stole blindt på utdanning og erfaring og vil ha systematisk feedback inn i terapirommet. Først da kan vi håpe på å redusere negative effekter av psykologisk behandling, mener førsteamanuensis ved UiB og vår Hedersgjest, Helge Holgersen.

Rune Frøyland.

Rune Frøyland lytter. Til ansatte, barn og foreldre på Østbytunet behandlings-
senter. Til motparten når han forhandler for Akademikerne Helse. Men ikke nødvendigvis på samme måten. Det har gitt resultater i en mannsalder. 26. juni fylte han 60 år.

Linn-Heidi Lunde

Midt i strømmen av dystre demensprognoser og Dagbladets rutinemessige oppslag om Alzheimer som venter med tåkekrona si der fremme, vil psykolog Linn-Heidi Lunde overbevise oss om at aldring er mer enn forfall. Månedens hedersgjest er aktuell med den aldersoptimistiske boka "Alder ingen hindring".