Historier om kjønn i bevegelse

Torsdag 20. juni på Pride House i Oslo

Selvforståelser, narrativer, diagnoser, behandling. Vi fikk høre tre historiefortellinger som tok for seg ulike tidsepoker og ulike perspektiver i den faglige forståelsen av kjønnsmangfold.

Se videoopptak av eventen her.

Esben Esther P. Benestad er lege og professor i sexologi ved Universitetet i Agder, og fortalte om kjønnsbekreftende behandling i Norge fra 1960 til i dag. Hvor og hvordan startet det? Hvem var Bertholt Grünfeldt, og hva var hans bidrag i historien? Vi fikk også høre hva Benestad og Grünfeldt fant ut i en stor spørreundersøkelse om kjønnsidentitet på 1980-tallet.

Silje-Håvard Bolstad er psykologspesialist og sexolog ved Helsestasjon for kjønn og seksualitet, og fortalte om skeive diagnoser – en kritisk historiefortelling. Hvordan ble kjønnsmangfold en diagnose? Hvorfor sto det feilaktig oppført som en psykisk lidelse i 50 år? Vi fikk se hvordan den vitenskapelige definisjonen på sykdom og friskhet påvirkes av både samfunnsutviklingen, politikk og skeiv aktivisme.

Marie-Louise Holm har en ph.d. i kjønnsforskning fra Linköping Universitet, og fortalte om den første store vitenskapelige studien av kjønnsbekreftende behandling fra 1900 til 1960. Hvordan var det mulig for noen personer å gjennomgå en medisinsk og juridisk transisjon, før diagnoser for transseksualisme og interkjønn eksisterte? Vi fikk også høre om hvordan transpersoner og interkjønnede personer forsto seg selv og sin situasjon i denne tidsepoken.