Forening for interkulturell psykologi (FIP)

Forening for interkulturell psykologi er en interesseforening under Norsk Psykologforeningen. Den retter seg mot psykologer som arbeider med problemstillinger som berører minoritetsgrupper som identifiserer seg eller assosieres med en annen språklig og kulturell bakgrunn enn majoritetskulturen. FIP ble stiftet i 2007.

FIP arbeider for å:

• Skape et faglig stimulerende miljø og nettverk for medlemmer
  • Øke interessen og kunnskapen for fagfeltet blant psykologer
  • Bidra til å utvikle psykologtjenester som er sensitive overfor minoritetgruppers særlige behov og interesser
  • Bedre tilgjengelighet til psykologtjenester for minoritetsgrupper
  • Arbeide for at kunnskap om interkulturell psykologi inngår i psykologutdannelsen samt i etter-/videreutdanning
  • Påpeke, utfordre og motarbeide rasisme og diskriminering i behandling, vurdering, rådgivning, undervisning og forskning
  • Engasjere seg i samfunnsmessige forhold for å fremme et multikulturelt samfunn basert på likeverd
  • Forbedre formidling og kommunikasjon mellom psykologer og med andre faggrupper iht. disse problemstillingene både i Norge og internasjonalt

Vi tar sikte på å arrangere to medlemsmøter i året hvor faglig stimulans og kontakt med andre i fagfeltet står i fokus og en årlig generalforsamling.

Ønsker du å bli medlem eller få mer informasjon om FIP ta kontakt med:

• Jessica Harnischfeger, leder, e-post: npffip@gmail.com
  • Nestleder: Shanti Gylseth

Styremedlemmer:

• Åse Rio (kasserer)
  • Juliane Monstad
  • Jannicke Godø
  • Anja Hallan-Wolff
  • Emine Kale (vara)
  • Solfrid Raknes (vara i permisjon)

Psykologforeningen: Tove Beate Pedersen

Kartleggingsskjemaet sendes til:  npffip@gmail.com

Jeg er på vei til jordbæråkrene syd i Spania, med ”Strawberry Fields” i ørene. Da John Lennon skrev teksten til denne sangen i Almeria i 1966 (som for anledningen er endret litt her), hadde han ingen anelse av at nettopp Almeria og de sydlige delene av Andulucia om noen tiår skulle ende opp med å bli Europas “strawberry fields”.

Psykologspesialist Emine Kale ved NAKMI rapporterer fra studietur til Andalucia.

Her får du oversikt over noen fagartikler og nettressurser relevant for feltet interkulturell psykologi.