Åse Gruda Skard-prisen

I 2005 , hundre år etter at Åse Gruda Skard ble født, innstiftet Norsk psykologforening en pris i hennes navn. Prisen er en anerkjennelse til en eller flere psykologer som bidrar til å gjøre psykologisk kunnskap tilgjengelig og til nytte for folk flest.

Åse Gruda Skard

Prisen tildeles årlig for arbeid som er i Åse Gruda Skards ånd, og som bruker nye måter og virkemidler for å spre psykologisk kunnskap og innsikt.

Prisen skal oppmuntre og inspirere psykologer til å anstrenge seg for å nå ut til alle grupper i folket med psykologisk kunnskap.

Send din nominasjon til spesialrådgiver  Anders Skuterud . Han sitter i juryen sammen med Magne Raundalen og Nina Strand, som er journalist i Psykologtidsskriftet.

Psykologforeningens sentralstyre bestemmer størrelsen på prisbeløpet. Sammen med prisen overrekkes NPFs diplom. Sentralstyret oppnevner en priskomité på tre medlemmer, og virketiden følger landsmøteperioden.

Dersom et medlem må tre ut av komitéen i perioden, oppnevner Sentralstyret nytt medlem. Komitéen skal ha utpekt prisvinneren innen 1. august, og utdelingen skjer under den årlige nasjonale psykologikongress. Vinnerens navn offentliggjøres i Tidsskriftet, sammen med faglige vitae, portrett samt komitéens begrunnelse for tildelingen.

Vinnerens navn skal være unntatt offentlighet inntil utdelingen har funnet sted.

Hvem var Åse Gruda Skard?

Åse Gruda Skard ble født 2. desember 1905 i Kristiania, død 13. august 1985 i Bærum) var en banebrytende norsk barnepsykolog og kvinnesakskvinne. I 1933 ble hun gift med litteraturforskeren Sigmund Skard og fikk fem barn.

Hun var den første kvinne i Norge som tok magistergraden i psykologi i 1931 ved Universitetet i Oslo, der hun i over tretti år arbeidet som dosent i barnepsykologi (fra 1945). I 1934 etablerte hun Norsk Psykologforening og satt som formann 1945-1949.

Under andre verdenskrig oppholdt hun seg ved Wilson College i USA, der hun talte Norges sak.Gjennom utallige foredrag, over to tusen artikler og tjuefire fagbøker, ble Åse Gruda Skard en viktig meningssetter i den norske etterkrigstid. I boken Ungene våre (1948) taler hun for hvordan den moderne familie skal la barns meninger komme frem i større grad.

Hun talte til Norsk Kvinnesaksforening om betydningen av at kvinnene i større grad utnytter de muligheter samfunnet nå gir dem (1953). På 1940- og 1950-tallet var hun med i redaksjonsrådet til tidsskriftet Kvinnen og Tiden.Som forkjemper for barns rettigheter bidro hun til opprettelsen av nasjonalt barneombud.

Hun kan også sies å være den første norske mediepsykolog, idet hun i en årrekke satt i Kringkastingsrådet for NRK, der hun var sterk pådriver for program som «Foreldrenes Kvarter», «Barnetimen for de minste» og «Lørdagsbarnetimen», samt rådgiver for barneserien «Mattis».

Skard utførte også internasjonalt arbeid, blant annet i UNESCO.Forskningsrådets pris for popularisering av psykologisk vitenskap ble tildelt henne i 1976. I 2005 opprettet Norsk Psykologforening en pris i hennes minne: Åse Gruda Skards pris.

Hun er avbildet på norsk frimerke (NK 1561).

Les om noen av prisvinnerne:

Svein Øverland

«Det er ikke noe poeng med kunnskap hvis den ikke blir brukt». Svein Øverland brenner for formidling, og gjør det på alle plattformer.

Peder Kjøs

For å normalisere psykisk strev. For å gi innblikk i hva det vil si å gå i terapi og jobbe med egen utvikling.

Ane Bjøru Fjeldsæter

Hun ble oppgitt over pressedekningen av Ebola-katastrofen og skrev boka De uberørbare. 3. september fikk Ane Bjøru Fjeldsæter prisen opprettet til formidlingspioneren Åse Gruda Skards minne.

Guro Øiestad

”Tabloidpsykolog”? ”Selvhjelpsguru”? Nei da! Psykologspesialist og universitetslektor Guro Øiestad har unngått det tyngste skytset fra puritanere som mener en psykolog knapt kan hikke uten at det er fagfellevurdert først.

Solfrid Raknes. Foto: Eivind Senneset

Solfrid Raknes lette forgjeves etter selvhjelpslitteratur om psykisk helse for barn og ungdom. Dermed så hun seg nødt til å lage den selv. 29. august fikk hun overrakt Åse Gruda Skards pris for popularisering av psykologisk kunnskap.

Bjarne Hansen. Foto: Håvard Kallestad

Årets vinner av Åse Gruda Skards pris for popularisering av psykologisk kunnskap fikk realisert alle brennende sjelers store drøm: At myndighetene fikk tenning de også, og forvandlet personlig engasjement til håndfast politikk. Veien gikk om TV-skjermen.

Willy Tore Mørch

Hva skal jeg gjøre når barnet nasker, ikke får sove, er misfornøyd med julegavene…? Spør du Willy-Tore Mørch, årets vinner av Åse Gruda Skards pris for popularisering av psykologisk kunnskap, får du trolig svar. Mørch får prisen for sitt mangfoldige folkeopplysningsarbeid solid forankret i fag og forskning.

Arnstein Mykletun

Arnstein Mykletun er årets vinner av Åse Gruda Skards pris for popularisering av psykologisk kunnskap. Han får prisen for å ha satt fingeravtrykk på samfunnsutviklingen både som medforfatter av rapporten ”Psykiske lidelser i Norge” og som leder av ekspertgruppen som ga regjeringen råd om sykefraværsreduksjon.

Developed by Aplia and ABC Data - Powered by eZ PublishPersonvern